Čo všetko môžem robiť s deťmi pri čítaní júnového Rebríka
Učíme sa s Ježišom
Žiť v Ježišovej prítomnosti
Metodika pre 2 vyučovacie hodiny
Cieľ:
Cieľom je vzbudiť v deťoch túžbu byť s Ježišom čo najčastejšie. Ukázať im, čo znamená žiť v Božej prítomnosti – spoznávať ho cez Sväté písmo, byť s ním v pravidelnej modlitbe. Snahou je povzbudiť deti do pravidelnej účasti na svätých omšiach a napodobňovať Ježiša malými skutkami lásky.
- Vysvetliť si slovo prítomnosť – necháme najprv deti, nech ho skúsia vysvetliť, potom ich definície zhrnieme a ak treba doplníme.
- Upriamiť pozornosť na to, že každý deň zažívame veľa udalostí – príjemné aj menej príjemné, veselé i smutné – zahráme sa Čo všetko som už dnes zažil:
Učiteľ si pripraví farebné predmety (napr. vrchnáky z fliaš, panáčiky z hry človeče, kocky zo stavebnice LEGO… Ideálne je, keď je to jeden druh predmetu v niekoľkých farbách v dostatočnom množstve – treba počítať pre každého žiaka 1 predmet vo všetkých farbách – alebo nastrihané farebné papiere. Učiteľ vyzve žiakov, napr.: „Kto sa dnes ráno pomodlil, si príde zobrať modrú kocku.“ A pokračuje: „Kto ráno raňajkoval, príde si zobrať žltú kocku.“ Príklady ďalších otázok: kto zjedol nejakú maškrtu, kto sa rozprával so spolužiakom, kto sa na niečom zasmial, kto niekoho rozosmial, kto si prečítal kúsok z knižky, kto si zaspieval… Za každú „aktivitu“ majú jednu farebnú kocku (panáčika, papierik), alebo obdoba: Učiteľ povie: „Kto sa dnes ráno pomodlil si čupne.“ „Kto raňajkoval, vyskočí.“ „Kto rozosmial kamaráta sa otočí dookola.“…
- Opýtame sa detí, v ktorej udalosti z tých, za ktoré majú farebné predmety získané pri hre, bol s nimi Ježiš. Rozhovor vedieme tak, aby sme prišli k tomu, že Ježiš chce byť s nimi vo všetkom, čo robia. Chce byť v celej našej prítomnosti. Ako?
- Spolu s deťmi hľadáme spôsob, ako by mohol byť Ježiš s nimi pri všetkých hrách, písomkách, naháňačkách… Rozhovor smerujeme tak, aby sme prišli k modlitbe. Vysvetlíme im dôležitosť rannej a večernej modlitby, význam strelných modlitieb, ktoré nám počas dňa pomôžu byť v stálom spojení s Ježišom.
- Spolu s deťmi vyplníme prázdne miesta v modlitbe Otče náš – 1. úlohu v rubrike Učíme sa s Ježišom. Na záver sa ju spoločne pomodlíme.
- hodina
Porozprávame sa o tom, ako sme sa modlili, či sme stihli, zabudli, či sme mali na to priestor, podmienky, čo sme robili, aby sme nezabudli na modlitbu – či nás niečo nerušilo… Každú snahu pochváliť.
- Porozprávame sa o možnosti vytvoriť si doma modlitebný kútik. Spolu si môžeme z výkresu vyrobiť a vyzdobiť modlitbový rámček, do ktorého si deti napíšu vybranú strelnú modlitbu z Rebríka z úlohy č. 3, alebo si napíšu vlastnú. V triede si môžeme vytvoriť spoločnú nástenku na modlitbové úmysly.
- Porozprávame sa, aké modlitby deti poznajú – Otče náš, Zdravas Mária, Pod tvoju ochranu, modlitba k anjelovi strážcovi, modlitby pred a po jedle… Nezabúdajme, že v každom okamihu sa môžeme krátko spojiť s Bohom strelnými modlitbami. Opýtame sa detí, či sa dá modliť aj inak. Postupne ich vedieme k tomu, že sa môžeme modliť aj vlastnými slovami. S deťmi doplníme 2. – 4. úlohu z Rebríka v rubrike Učíme sa s Ježišom.
- Rozprávame sa, kedy sa dá modliť vlastnými slovami a priviesť deti aj k tomu, že Bohu môžeme ďakovať, chváliť ho a prosiť. Spolu rozmýšľajme nad situáciami, kedy je ktorá modlitba vhodná a ako by mohla znieť.
- Na záver hodiny sa učiteľ môže pomodliť krátku modlitbu vlastnými slovami a dať priestor aj deťom, aby sa mohli pridať tie, ktoré chcú. Spoločne potom modlitbu zakončiť naučenou modlitbou.