Čo všetko môžem robiť s deťmi pri čítaní májového Rebríka
Podobenstva O milosrdnom Samaritánovi
1. hodina
Cieľ:
Cieľom je spoznať podobenstvo O milosrdnom Samaritánovi. Ťažisko je na spoznaní a porozumení samotného podobenstva. Jeho aplikácia do života môže nasledovať v ďalších hodinách.
Pri spoznávaní podobenstva odporúčame použiť čítanie zo Svätého písma. Neodporúčame pozrieť si ho ako film, nakoľko neostane veľa času na porozprávanie sa o ňom a ďalšie aktivity a deti by ostali iba na povrchu..
Nosná časť hodiny:
- Zopakovať si, čo sú to podobenstvá.
- Vysvetliť, čo znamená slovo blížny.
- Objasniť deťom, že v časoch Ježiša Krista Židia a Samaritáni nemali medzi sebou dobré vzťahy. Panoval medzi nimi istý druh nepriateľstva.
Informácia pre katechétu – deťom povedať len toľko, aby pochopili vzájomné vzťahy medzi Židmi a Samaritánmi.
- Samaritáni – obyvatelia územia Samárie, ako aj mesta Samária. Toto mesto bolo hlavným mestom Severného čiže Izraelského kráľovstva po rozpade Šalamúnovho kráľovstva (r. 931 pred Kr.).
- Toto územie bolo dobyté Asýrčanmi a veľká časť obyvateľstva bola odvedená do zajatia. Na ich miesto prišli asýrski kolonisti, ktorí sa zmiešali s pozostalým izraelským obyvateľstvom.
- Keď sa Židia vrátili z babylonského zajatia (r. 538 pred Kr.) a začali znova stavať zničený jeruzalemský chrám, Samaritáni odmietli spoluprácu.
- Vzájomná nedôvera a predsudky spôsobili, že sa Samaritáni úplne odlúčili od Židov. Vytvorili si svoje vlastné spoločenstvo, vlastný kult a zachovávali iba staré tradície. Na vrchu Gerizím si postavili chrám. Prísne zachovávali monoteizmus a predpisy Zákona a za Písmo považovali iba tóru. Ostatné starozákonné spisy zavrhli a tiež neskoršiu židovskú tradíciu.
- Toto nepriateľstvo pretrvalo až do novozákonného obdobia. Židia považovali Samaritánov za pohanov a ich kult za nezákonný.
(spracované podľa Príručný lexikón biblických vied, Jozef Heriban)
- Prečítať si podobenstvo O milosrdnom Samaritánovi Lk, 10,30 – 36
- Rozhovor o počutom, videnom. Podobenstvo nevysvetľujeme, ale sprevádzame deti k hľadaniu podstaty. Kladieme otvorené otázky a popritom sa vraciame k veršom z Písma, ktoré opätovne prečítame.
Príklady otázok:
- Ako sa cítil ten človek, ktorého prepadli zbojníci? Keď ostal ležať doráňaný, po čom asi túžil? Keď uvidel prichádzajúceho kňaza, čo si mohol myslieť? Bol z toho istého národa? Čo urobil kňaz? Potom išiel levita. Aj on bol z toho istého národa, čo urobil? Kto išiel potom okolo? Čo si mohol myslieť doráňaný človek, keď videl Samaritána? Prečo si to mohol myslieť? Prečo tadiaľ išiel Samaritán? (mohol byť obchodník, mohol ísť niekoho navštíviť… – priviesť deti k tomu, že mal svoj cieľ cesty, nebol to preňho výlet, mohol sa ponáhľať) Čo urobil Samaritán, keď videl zraneného? (Lk, 10, 33) Čo znamená, že mu ho bolo ľúto? Čo urobil? (Lk, 10, 34 – 35) Ako sa Samaritán postaral o človeka z národa, ktorý bol nepriateľský? Prečo to urobil? Veď toho človeka nepoznal…
- Zamerať sa na Samaritánovo konanie. Vyzdvihnúť, čo všetko urobil napriek tomu, že pri tom prišiel o čas, peniaze…
- Dať odpoveď na Ježišovu otázku, kto bol blížny zranenému.
Aktivity:
- Vyplniť úlohu č. 4 v májovom Rebríku v rubrike Učíme sa s Ježišom.
- hodina
Choď a rob aj ty podobne
Cieľ:
Mottom tejto hodiny je veta: Choď a rob aj ty podobne. Opäť si pripomenieme podobenstvo O milosrdnom Samaritánovi. Pokúsime sa s deťmi nájsť situácie z reálneho života, ktoré pripomínajú toto podobenstvo. Ukázať im, že aj v reálnom živote sa dá nasledovať príklad Samaritána. Pri rozhovore si treba dať pozor, aby sme nemoralizovali. Snažíme sa o objektívne pomenovanie životných situácií.
Nosná časť hodiny:
- Znova si prečítať alebo prerozprávať podobenstvo O milosrdnom Samaritánovi – aby sme si ho pripomenuli. Ak si deti pripravili špajdľové bábky, môžu s nimi podobenstvo zahrať.
- Zopakovať si, čo nám toto podobenstvo hovorí – kto je môj blížny, ako sa zachoval Samaritán, hoci zranený človek bol z nepriateľského národa.
- Zdôrazníme verš Lk 10, 36 a k tomu prečítame ďalší verš Lk 10, 37.
- Príklady otázok na rozhovor:
Čo si myslíte, platia tieto slová aj pre nás? Aj nám Ježiš hovorí: „Choď a rob podobne“. Ježiš je Dobrý pastier (pripomenieme si podobenstvo – čo robia ovce? Idú za ním, nasledujú ho a počúvajú jeho hlas.) Ako môžeme konkrétne počúvať jeho hlas a nasledovať ho? Stáva sa aj okolo nás niečo, kde môžeme byť milosrdní ako tento Samaritán? V škole? Doma? Ktoré z vlastností – cností má milosrdný Samaritán? Viete o situácii, keď sa niekto zachoval podobne ako tento Samaritán?
Aktivity:
- Porozprávať, nakresliť alebo vo dvojiciach zahrať situáciu, ktorú dieťa pozná a pripomína mu toto podobenstvo.
- Vyplniť úlohu č. 5 v májovom Rebríku v rubrike Učíme sa s Ježišom. Vybrať z obrázkov tie, kde sa deti zachovali podobne ako Samaritán z podobenstva.
Panna Mária
Cieľ:
S Pannou Máriou sme sa už stretli pri Zvestovaní a pri narodení Ježiša v Betleheme. Mária ako človek najvernejšie nasledovala Ježiša a plnila vôľu nebeského Otca. Preto je aj naším vzorom. Naším cieľom je predstaviť deťom Máriu ako tú, ktorá je pre nás vzorom, ale je aj našou ochrankyňou a pomocníčkou.
Nosná časť hodiny:
- Čo už vieme o Panne Márii? Pripomenúť si udalosti z jej života, o ktorých sme už rozprávali na hodinách náboženstva.
- Nechať deti, nech porozprávajú, čo sa im na Panne Márii najviac páči, ktorá vlastnosť alebo cnosť – napr. odvaha, trpezlivosť, pokora.
- Zopakovať si, čo sú to cnosti
- Pripomenieme si vlastnosti a cnosti Panny Márie a „pátrame“ po tom, ako ju aj my môžeme napodobňovať.
- Pripomenúť deťom, že Pannu Máriu môžeme prosiť o pomoc – naučíme ich najstaršiu mariánsku modlitbu Pod tvoju ochranu.
Informácia pre katechétu: Dejiny modlitby
Sub tuum praesidium („Pod tvoju ochranu―) je najstaršia mariánska antifóna. Na starom egyptskom papyruse ju v roku 1917 objavil správca knižnice z Manchesteru C. H. Roberts a v spolupráci s odborníkom na papyrusy M. Labelom ju datovali do 3. storočia. Modlitba obsahuje nielen významný mariánsky titul Theotókos (Bohorodička), ale aj prosbu adresovanú Panne Márii: „z každého nebezpečenstva nás vysloboď“. V byzantskej verzii modlitby „Pod tvoju ochranu―, ktorá sa najviac približuje originálnemu textu egyptského papyrusu, na tomto mieste dokonca stojí výraz „vykúp nás“. V každom prípade obidve slová vyjadrujú rovnakú myšlienku „oslobodenia― a „spásy― vo vykupiteľskom zmysle. Obsah modlitby naznačuje, že egyptskí kresťania sa nachádzali vo vážnom nebezpečenstve – pravdepodobne išlo o jedno z mnohých prenasledovaní, ktorým boli opakovane vystavení počas celého 3. storočia, čo zrejme dalo podnet ku vzniku antifóny žiadajúcej Pannu Máriu o spasiteľný zásah. (Z materiálov pre Národné stretnutie mládeže 2022)
Aktivity:
- Cez hranie miniscénok si môžeme zopakovať, čo už vieme o Panne Márii. Deti rozdelíme do malých skupín. Katechéta každej skupine „pridelí“ niektorú udalosť zo života Panny Márie. Po krátkej príprave túto udalosť žiaci zahrajú a ostatní hádajú, o ktorú udalosť ide.
- Po spoločnom prejdení týchto scénok môžeme spolu s deťmi vyplniť 1. úlohu v májovom Rebríku v rubrike Učíme sa s Ježišom. Deti doplnia svoje návrhy, ako ony môžu napodobniť Pannu Máriu.
- Hľadáme cnosti Panny Márie, môžeme ich vpisovať do kvietkov v Rebríku na strane 9.
- Vyfarbiť obrázok Panny Márie podľa čísel.
- Porozprávať deťom o modlitbe Pod tvoju ochranu. Vyfarbiť a ozdobiť rámik modlitby v Rebríku – a spoločne sa ju pomodliť –pri nasledujúcich hodinách sa ju vždy pomodliť, aby sa ju deti postupne naučili.