Čo všetko môžeme robiť s deťmi
pri čítaní novembrového Rebríka
Sloboda
Téma novembrového Rebríka SLOBODA pomôže čitateľom lepšie sa zorientovať v pojme SLOBODA a v hľadaní odpovedí na otázku Kedy sme slobodní? A Čo je a čo nie je obmedzovanie slobody.
Sloboda
Pripravme si vyučovaciu hodinu alebo stretko s témou: Kedy sme slobodní?
Potrebujeme – dva čisté veľké papiere (na jednom napísané slovo SLOBODA a na druhom NESLOBODA) – alebo magnetickú tabuľu rozdelenú na dve časti, papierové lepiace bločky – alebo pásy farebných papierov (na niekoľkých z nich budú napísané aj texty o slobode – rozmare uvedené nižšie)a magnety, fixky,
Na začiatku si z novembrového Rebríka prečítajte si rozprávanie pani Anny Daňkovej na strane 28 – 29 a rozprávanie detí o dobe, keď ľudia žili v neslobode komunistického útlaku (na strane 2 – 3).
Spýtajte sa detí, čo si myslia, že znamená slovo SLOBODA – a čo NESLOBODA.
Každé dieťa môže napísať aj viac odpovedí – každú na osobitný papier a svoje odpovede pripínajú na príslušnú tabuľu.
Po tejto aktivite vedúci doplní ďalšie body (ak už nie sú na tabuliach) – ale zatiaľ ich nezaradí. Pýta sa: Je to obmedzenie tvojej slobody – alebo len nesplnenie tvojho rozmaru?
- niekto na mňa pokrikuje a ponižuje mamusím si písať domácu úlohu
- niekto mi robí to, čo mi je nepríjemné
- musím ísť k zubárovi
- rodičia mi prikazujú upratať si
- niekto mi prikazuje, ako sa mám cítiť
- niekto mi ukradne to, čo je moje
- musím stáť na červenú
- niekto cudzí ma vtiahne do auta bez môjho súhlasu
S deťmi prejdeme všetky ich odpovede a aj nami pridané body a spoločne ich zaradíme na tabuľu – buď ako prejav slobody, alebo neslobody.
Na záver vedúci zhrnie spoločné rozprávanie – ani dnes, hoci žijeme v slobodnej krajine a môžeme robiť to, čo sa pred vyše 30 rokmi nemohlo, i tak nemôžeme slobodne robiť všetko, čo sa nám zachce. Dôležité je myslieť na to, čo svojím konaním môžeme spôsobiť a či ním neubližujeme sebe, svojím blízkym, okoliu, prírode…
Verím v spoločenstvo svätých
V strede novembrového čísla si čitatelia nájdu knižku – novembrovú oktávu, ktorú si môžu zložiť. Každý deň od 1. do 8. novembra si môžu vybrať jedného zosnulého z rodiny alebo zo známych, za ktorého budú obetovať svoje modlitby a dobré skutky.
Ak je to možné, sprevádzajte deti – každý deň si spoločne určite, za ktorého zomrelého sa budete modliť, prečítajte si o svätom, ktorý vás pri tom bude sprevádzať v daný deň, usilujte sa navštíviť cintorín, zúčastniť sa na svätej omši a prijať Eucharistiu, alebo si vykonať duchovné sväté prijímanie. Večer, v deň, keď sa to podarí, spoločne s deťmi vyfarbite sviečku v strede knižky a nakresli jej plamienok. Môžete pospomínať na zomrelého, na ktorého ste sa v ten deň modlili. Ak máte fotografie, alebo iné spomienkové predmety, ktoré vám ho pripomínajú, popozerajte si ich spoločne a pripomeňte si príbehy, ktoré ste niekedy spolu prežili.
Aj ja môžem byť svätý ako Albert!
V novembrovom čísle sa deti v rubrike Na ceste so svätými deti prostredníctvom komiksového príbehu zoznámia so svätým Albertom, ktorého zaujímala príroda, vesmír. Tento dar ďalej rozvíjal a stal sa z neho múdry a svätý človek.
Prečítajte si s deťmi komiks a spoločne sa zamyslite:
Svätý Albert mal dar – zaujímala ho príroda, vesmír. Vďaka tomu, že rozvíjal svoj dar – všímal si svet, ktorý Boh stvoril – stal sa z neho múdry a svätý človek.
Spolu s deťmi si nahlas povedzte:
Aj ja môžem byť svätý ako Albert! Stačí otvoriť oči a pozerať sa pozorne okolo seba. Všímať si rastliny a živočíchy, pozorovať rýchlosť vetra, ale aj silu svojich svalov. Počúvať krásu šumu stromov i hudobnej melódie, alebo sledovať rytmus v prírode či rým v peknej básni.
Deti porozmýšľajú a hovoria (prípadne napíšu na tabuľu) o daroch, ktoré dostali od Boha.
- Každý má dary, ktoré ho môžu priviesť k svätosti. Čo zaujíma teba? Čo chceš hlbšie rozvíjať? _______________________
- Ako tento dar ďalej rozvíjať, aby som sa stal svätým, aby som sa stala svätou?
Na záver si deti môžu vyfarbiť obrázok sv. Alberta, ktorý nájdete tu.
Zahrajte si divadielko
Spolu s deťmi a novembrovým Rebríkom si možno zahrať divadlo – krátku scénku o svätom Martinovi, na ktorého si v novembri spomíname. Scenár nájdete na strane 25 v príbehu Zvláštny sen.
Ako na to? Scénku môžete nacvičiť na stretku, v školskom klube či na vyučovaní. Deti radi predvedú scénku kamarátom či rodičom – preto je fajn, keď si spoločne pripravíte kostýmy. Ak sú deti tvorivé, môžu si pripraviť kulisy, oponu a jednotlivé postavy nakresliť na kartón a nalepiť na špajdľu. Tak potom môžu zahrať divadlo mladším súrodencom či kamarátom v škôlke.