WORKSHOP 2
PRIJATIE ČLOVEKA BEZ OHĽADU NA ZDRAVOTNÉ POSTIHNUTIE
Cieľ:
Uvedomiť si existenciu a prítomnosť ľudí so zdravonými problémami, spoznať hodnotu zdravotne postihnutého človeka a získať predpoklady na správny postoj k zdravotne postihnutým.
Pomôcky:
kniha Mimi a Líza 1. časť, loptička, kartónové písmená (alebo iné predmety), prstová abeceda (príloha), lano (špagát), PC + dataprojektov, internet (alebo pripravený materiál zo stránky numun.sk, video z YouTube)
Úvodná aktivita:
Predstavenie témy (cez knihu Mimi a Líza 1. časť – deti možno budú reagovať, že knihu poznajú, je vhodné predstaviť Mimi – nevidiace dievčatko a prečítať úvod str. 9 – 11) v krátkosti oboznámiť deti s rôznymi druhmi zdravotného postihnutia, môžu aj samé doplniť…
Rozhovor s deťmi: Poznáte nejakého človeka s postihnutím? Aký je to človek? V čom je jeho správanie iné ako u zdravého človeka? Používa nejaké pomôcky? Všimli ste si, či aj medzi deťmi v našej škole je zdravotne postihnuté dieťa? Potrebuje pomoc druhého? Už ste niekedy pomohli niekomu, kto je zdravotne postihnutý?
Skúsme aj my, aké je ťažké žiť so zdravotným obmedzením.
Zahrajme sa hry, v ktorým si vyskúšame nepoužiť všetky potrebné zmysly, končatiny alebo pohyby. Na začiatku rozdelíme celý kolektív detí do skupín po 4 – 5 žiakoch. Animátor ponúkne nasledovné hry, pričom každú hru frontálne vysvetlí a ukončí.
HRA S PÍSMENAMI
Každá skupina dostane niekoľko písmen tlačenej abecedy. Každý člen skupiny so zaviazanými očami hmatom rozlišuje písmená. Vzájomne sa kontrolujú.
PRSTOVÁ ABECEDA
Deti pracujú v rovnakej skupine. Ako pomôcku dostanú znaky prstovej abecedy (2 ks/skupina). V skupine si vyberú jedného, ktorý animátorom zvolené slovo znázorní prstovou abecedou. Ostatní žiaci v skupine čítajú, čo im spolužiak znázorňuje.
Nech animátor použije max 3 slová; napr. LÁSKA, POMOC, OCHOTA
VIAŽEME UZOL
Každá skupina dostane cca 30 cm kus špagátu. Všetci členovia skupiny postupne na špagáte vytvoria uzol, pričom ho robia jednou rukou (ktoroukoľvek).
Záverečná aktivita:
Na záver sa s deťmi opäť pozhovárame. Ideálne sedenie je v kruhu na koberci. Pripomenieme im každú aktivitu a pýtame sa ich, ako sa im v hre darilo, ako sa pri hre cítili, určujeme, ktorý zmysel/končatinu pri hre nemohli použiť. Položíme im otázky, nad ktorými sa deti zamýšľajú; napr. Čo je v živote ťažké pre nevidiacich? Čo zdravotne postihnutí zvládnu a v čom im treba pomôcť? Navádzame deti, aby hľadali situácie aj z domácnosti, ktoré možno samé nevidia, ale vedia pochopiť na základe odohraných hier.
Pripomenieme žiakom, že zdravotne postihnutý človek môže byť aj talentovaný a svojím talentom dokáže prevýšiť i zdravého človeka. Ako príklad môžeme uviesť:
- numun.sk (výtvarné práce maľované ústami a nohami)
Tému uzavrieme povzbudením, aby sa nebáli prihovoriť sa postihnutému dieťaťu, ponúknutím pomoci zdravotne postihnutému, …
Ak je čas, je vhodné prezrieť si video Butterfly Circus (zvážte podľa veku žiakov).
https://youtu.be/giEJ7mtLVlc?t=5
Realizované s finančnou podporou Ministerstva spravodlivosti SR v rámci dotačného programu na presadzovanie, podporu a ochranu ľudských práv a slobôd a na predchádzanie všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie. Za obsah tohto dokumentu výlučne zodpovedá eRko – Hnutie kresťanských spoločenstiev detí.