WORKSHOP 1
SEBAPOZNANIE/TEBAPOZNANIE
Cieľ:
Spoznávanie seba, vlastnej hodnoty + spoznanie iných (spolužiakov), hodnoty človeka – objavovanie mojich/ich darov, dobrých vlastností, uvedomenie si seba ako súčasť kolektívu bez podmienok.
Pomôcky: truhlička so zrkadielkom, papiere A4, špendlík, fixy, vystrihnuté lupienky kvetu, plagát (na lepenie lupienkov v tvare kvetu), lep
Úvodná aktivita:
Deti a vedúci sedia v kruhu, vedúci predstaví seba a Školu spolužitia, tému aktuálneho stretnutia. Vyzve deti, aby sa tiež krátko predstavili. Následne začne hru, pozve deti, aby sa na určenom mieste postavili do radu:
- podľa výšky,
- dĺžky vlasov,
- podľa veľkosti stupaje,
- podľa vzdialenosti domova od školy.
Vedúci uzavrie hru – upozorní na vzájomné odlišnosti a upriami pozornosť, že každý si aj napriek odlišnosti našiel miesto v rade. Môže sa tiež detí spýtať, či bol niekto vylúčený z radu pre akúkoľvek odlišnosť, prípadne dôvod ne/vylúčenia.
Deti sa hrajú, v hre sa uvoľňujú a otvárajú ďalším aktivitám workshopu. Zároveň si uvedomujú seba, svoje danosti, i spolužiakov a uvedomujú si súčasť kolektívu aj napriek vzájomným odlišnostiam.
Objavenie pokladu:
Vedúci usadí deti do kruhu. Vezme malú truhličku, v ktorej je ukryté zrkadlo. Deti o zrkadle nevedia, vidia iba truhličku. Vedúci im ju predstaví ako truhlicu s pokladom vo vnútri. Každé dieťa sa môže prísť pozrieť, aký poklad sa v nej ukrýva.
Treba dbať na to, aby do truhličky naraz videlo iba jedno dieťa a aby malo dostatok času uvedomiť si, že vidí seba. Nesmie však prezradiť, o aký druh pokladu ide, kým sa aktivita neskončí. Po ukončení nazerania vedúci na poklad pýta – aký poklad deti videli a prečo je obsah truhličky (odraz v zrkadle, dieťa) pokladom. Vedúci sa nemusí uspokojiť len s frontálnou odpoveďou, môže sa jednotlivo pýtať, čo ktoré dieťa videlo. Hru uzavrie s tým, že aj keď každý v truhličke našiel niečo iné, každý našiel poklad, pretože každý je jedinečný a vzácny.
Keď každý spoznal, že on sám je pokladom, mali by sa o tom všetci dozvedieť. Preto informáciu o poklade bude mať pripnutú vzadu na tričku. Vedúci každému dieťaťu pripne na oblečenie (na chrbát) papier. Všetky deti dostanú fixku, ktorou majú na papier každému písať jeho dobré vlastnosti, talenty, schopnosti.
Po ukončení písania si deti opäť sadnú do kruhu a vedúci im pomôže dať dolu papier. Každé dieťa si papier prečíta. Vedúci môže klásť otázky: Páči sa vám, čo ste si prečítali? Našli ste tam niečo, čo o sebe viete? Prečítali ste si niečo, čo o sebe neviete?
Každé dieťa má možnosť hľadať dobro v spolužiakovi, čím si jeho pozitíva viac uvedomuje. Zároveň sa každý o sebe dozvie, čo pekné na ňom vidia kamaráti, možno i to, čo si sám človek neuvedomuje.
Záverečná aktivita:
Vedúci všetkým rozdá jeden pripravený papierový lupienok z kvetu. Vyzve deti, aby si na lupienok napísali to, čo si na sebe najviac cenia. Potom si každý svoj lupienok nalepí na pripravený plagát a spoločne vytvarujú kvet. Vedúci deťom vysvetlí symboliku kvetu a lupienkov ako súčasť človeka v spoločnosti aj napriek odlišnostiam od iných ľudí.
V závere vedúci deti pochváli za pozornosť a najmä za to, akí boli počas celého workshopu k sebe všímaví a pozorní, pretože to je spôsob vzájomného správania sa, ktorý nás učí Škola spolužitia, aby sme mohli byť šťastní a veselí.
Realizované s finančnou podporou Ministerstva spravodlivosti SR v rámci dotačného programu na presadzovanie, podporu a ochranu ľudských práv a slobôd a na predchádzanie všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie. Za obsah tohto dokumentu výlučne zodpovedá eRko – Hnutie kresťanských spoločenstiev detí.