Čo všetko môžeme robiť s deťmi
pri čítaní júnového Rebríka
Voda okolo nás
Aktivita sa dá rozdeliť na viac stretiek/vyučovacích hodín
Pomôcky: papierové lístočky – kvapky na každé dieťa 2;, perá, plagát s oblakom, tyčinkové lepidlo, Rebrík č. 10, 3 poháre, voda z vodovodu, dažďová voda, voda z mláky, youtube nahrávka Dvořákovej Vltavy a zvukov vody.
Pred stretkom či vyučovacou hodinou vyznačíme na zemi ovál tvaru kvapky. Deti aj s animátorom si potom posadajú pozdĺž tohto oválu. Každé dieťa dostane dve kvapky a pero.
Vyzveme deti, aby porozmýšľali, aké zvuky vydáva voda. Potom pustíme zvuk vody. Vyzveme deti, aby zavreli oči, uvoľnili sa a aby aj ony pridali citoslovce zvukov vody, ktoré sú im blízke. Po niekoľkých minútach stlmíme zvuky a spoločne začneme hľadať odpovede na otázky:
„Aké pocity v tebe VODA vyvoláva – keď počuješ bzučiaci potôčik, alebo ležíš pri mori? “
Deti zapisujú svoje myšlienky na vopred pripravené lístočky – v tvare kvapky. Na každú kvapku napíšu odpoveď na každú otázku.
Prezentácia: Deti, ktoré chcú, prečítajú nahlas svoje myšlienky. O jednotlivých myšlienkach celá skupina diskutuje.
Výstup: Lístočky po prečítaní deti prilepujú k plagátu s nakresleným oblakom.
Na pestré prázdniny
V druhej časti si spoločne prečítajme text z Témy Rebríka č. 10 Voda okolo nás. Po prečítaní vyzvite deti,
- aby v texte našli aspoň jedno vybrané slovo (my, pokrýva, ukrýva, umývanie, rýchlejšie, rýb, vysokému, využiť…
- aby vytvorili vetu o vode, v ktorej to slovo/slová použijú.
- aby v skupinkách po 2-3 vymysleli komiksový príbeh o niektorej zaujímavosti v texte
Deti potom v kruhu prezentujú svoje práce. Animátor/učiteľ svojimi otázkami môže podnietiť diskusiu.
Oddych pri hudbe
Deti si v ľahnú na koberec, pod hlavu si môžu vziať vankúšik. Animátor pustí Dvořákovu Vltavu. Úlohou detí je pozorne počúvať, ako sa zo zurčiacej bystrinky stáva potok a rieka, ktorej zvuky sa miešajú so zvukmi na jej brehu – dobre je o tom povedať vopred, prípadne jemne slovne sprevádzať deti jednotlivými časťami. Po ukončení relaxácie sa celá skupina rozpráva o pocitoch a obrazoch, ktoré v nich počutá skladba vyvolávala.
Hráme sa na výskumníkov – pozorovanie vody, pozorovania dažďa
Deti rozdelíme do dvojíc – spoločne robia pokusy a zapisujú výsledky na papier do tabuľky.
Do pohárov si pripravte rovnaké množstvo pitnej, dažďovej a povrchovej vody (voda z mláky) a porovnaj ich vlastnosti. Zistenia zapíšte do tabuľky.
Voda z vodovodu | Dažďová voda | Povrchová voda z mláky | |
Teplota | |||
Farba | |||
Zákal | |||
Zápach |
Koľko dažďových kvapiek padne na určitú plochu počas dažďa?
Pomôcky: farebný papier, na ktorom sa budú zaznamenávať dažďové kvapky, tvrdý papier dostatočne veľký na zakrytie farebného papiera
Postup:
Na farebnom papieri si vyznačte plochu 10 x 10 cm.
Zakryte farebný papier tvrdým papierom.
Keď prší, vyneste prikrytý papier von na voľné priestranstvo.
Odkryte papier na tri sekundy a potom ho zase prikryte.
Vráťte sa stretkárne/triedy a spočítajte stopy po dažďových kvapkách.
Ak ste odvážnejší a máte suché veci na prezlečenie, poprechádzaj sa spolu v daždi a zaznamenajte si svoje pozorovania.
Ako spieva voda?
Pomôcky: Sklenené fľaše (napr. od kečupu, sirupu), drevená palička, lyžička, voda,
špagát.
Sklenené fľaše naplníme vodou tak, aby v každej fľaši bola iná výška hladiny vody.
Na hrdlo fľaše uviažeme prírodný špagát a fľašu priviažeme napr. na konár stromu
a pod. Pomocou drevenej paličky alebo lyžičky sa pokúšame na fľašiach zahrať melódiu. Ak naplnené fľaše nemáme kde zavesiť, stačí ich umiestniť na rovnú podložku
– stôl – a fúkaním do hrdla fľaše nám vzniknú rôzne tóny, ktoré sa môžeme pokúsiť pospájať do pesničky.
Voda v Biblii
Na záver si urobte test z Rebríka č. 10, ktorý je na 25. strane.
Keďže všetci boli skvelí výskumníci – na záver si môžete urobiť veselú vodnú oslavu (opäť sa na nej dajú využiť aktivity z prílohy v Rebríku Na pestré prázdniny).