Čo všetko môžem robiť s deťmi pri čítaní decembrového Rebríka
Rozdávam lásku ako svätý Mikuláš
Aby deti lepšie spoznali tohto svätca a videli rozdiel medzi Santom a sv. Mikulášom, prinášame v rebríku materiály, ktoré môžu tomuto účelu poslúžiť.
Lepšie spoznať život tohto svätého môžu deti prostredníctvom LePoReLa na strane 23 – 24. po vystrihnutí a zlepení si deti vytvoria knižku – leporelo – s veršovaným životopisom sv. Mikuláša. Jednotlivé obrázky si deti vyfarbia. Spoločne s deťmi si knižku môžeme prečítať, prípadne aj nacvičiť ako recitačné pásmo na vianočnú besiedku.
Či deti naozaj poznajú sv. Mikuláša, môžu si overiť na pracovnom liste na strane 9. Spoločne si vyplníme jednotlivé úlohy a list vyfarbíme.
Čo máme robiť, aby sme sa podobali sv. Mikulášovi? Deti to zistia, ak vylúštia úlohu č. 1 na strane 12. Na záver sa môžeme s deťmi porozprávať, aké konkrétne skutky lásky môžeme urobiť.
- Na ďalšom stretku či vyučovacej hodine si deti môžu porozprávať príbeh o sv. Mikulášovi a vyzdvihnúť jeho nenápadnú pomoc.
- úloha pre deti, počas dňa sa pokúsiť pomôcť niekomu, kto to potrebuje (rozveseliť kamaráta, podeliť sa s cukríkmi, požičať ceruzku…)
Pri práci o svätom Mikulášovi určite padne vhod aj obrázok na vyfarbenie. Ten nájdete tu
Učíme sa s Ježišom
Ponúkame niekoľko metodických pokynov, ak chcete využiť rubriku Učíme sa s Ježišom pri vyučovaní náboženstva, na stretku či pri práci s časopisom doma:
Úloha 2
- Rozhovor o tom, ako dáme vedieť kamarátom, že majú prísť na oslavu.
- Urobiť úlohu, – kto, koho a akým spôsobom pozýva
- Porozprávať sa o jednotlivých udalostiach a pozvaniach.
- Ako posledné je pozvanie Boha pre Máriu prostredníctvom archanjela Gabriela do veľkého Božieho dobrodružstva. Zdôrazniť, že Boh si žiadal Máriin súhlas.
- Aj my sme pozvaní zapojiť sa do Božieho diela. Náš súhlas vyjadríme tým, že budeme počúvať Boha a konať podľa toho. – Rozhovor ako spoznáme Božiu vôľu – rodičia, učitelia, kňazi
Úloha 3 a 4
- Prečítať si časť o zvestovaní Panny Márie Lk1, 26 – 38
- Porozprávať sa o tomto príbehu
- Čo odpovedala Mária archanjelovi? Čo to znamená – úloha 4
- Spýtať sa detí, či im ten Gabrielov pozdrav niečo pripomína – priviesť ich k modlitbe Zdravas´ Mária.
- Vypracovať úlohu č. 3
Úloha 5
- Prečítať deťom časť o narodení Pána Ježiša (Lk 2, 1 – 14)
- Porozprávať sa o udalosti: kde sa odohrala, čo znamenalo sčítanie ľudu, prečo museli ísť Mária a Jozef do maštaľky….
- Úloha č. 5 – vyfarbiť správny obrázok a porozprávať príbeh o narodení Ježiša
Úloha 6
- zopakovať príbeh o narodení a pokračovať príbehom o pastieroch (Lk 2, 15 – 20)
- opäť sa o príbehu porozprávať – prečo boli pastieri na pastvinách, kto k nim prišiel, prečo, čo im povedal, kam išli a čo našli.
- Možnosť zahrať si príbeh pastierov
- Úloha číslo 6
Oslávme spoločne 30. výročie Dobrej noviny
Chcete si urobiť spoločnú dobronovinovú oslavu doma, na stretku či v triede? V Rebríku na 25. strane ponúkameniekoľko námetov. Na spestrenie oslavy prinášame aj nejaké hry:
Pohybová hra: Rýchlejší ako gepard
Cieľ: Medzi africkú „veľkú päťku“ patrí lev, slon, leopard, nosorožec a byvol. Ale za zmienku stoja tiež gepardy, prešibané hyeny, rýchle gazely či šakaly. Cieľom je spoznať rôzne druhy zvierat, ktoré môžeme vidieť v Afrike.
Priebeh: Spolu s deťmi si posadáme do kruhu na zem a spýtame sa ich, či poznajú zvieratá, ktoré žijú v Afrike. Následne si každý vyberie jedno zviera. Zároveň si každý vymyslí jednoduchú pantomímu, ktorou zviera alebo gesto znázorní, napr. žirafu môžeme znázorniť tak, že zdviheme jednu ruku vysoko nad hlavu, čo predstavuje dlhý krk žirafy. Ak má niekto problém s výberom zvieraťa, pomôžeme mu s ním. Je dôležité, aby sa žiadne pantomímy neopakovali. Keď už majú všetci zvolené zviera aj premyslené, ako ho znázornia, začneme. Najskôr dieťa povie, aké si vybralo zviera, a potom ho znázorní. Takto môžeme spraviť viacero kôl alebo účastníkov nejakým spôsobom vyskúšať, či si pamätajú, kto, čo a ako znázorňuje.
Vyberieme jedného z hráčov, ktorý sa postaví do stredu kruhu. Ostatní hráči si začnú posielať tzv. signál. Ten sa posiela bez slov. Hráč, ktorý posiela signál ako prvý, znázorní najskôr svoje zviera a potom zviera hráča, ktorému signál posiela. Vždy používame znázornenia, ktoré sme si dohodli na začiatku. Hráč, ktorý prijal signál, znova pošle signál rovnakým spôsobom. Úlohou hráča vstrede je signál zachytiť. Musí sledovať hráčov okolo seba arýchlo sa dotknúť hráča, ktorý má signál. Keď signál správne zachytí, vymení sa s hráčom, u ktorého je aktuálne signál.
TIP:Signál nemusí hráč poslať hneď, ako ho dostane, môže počkať na vhodnú chvíľu. Podľa toho, ako sa hra vyvinie, môžeme upraviť pravidlá. Napríklad: Hráč, ktorý prijal signál, ho nesmie poslať naspäť hráčovi, od ktorého ho dostal.
Pohybová hra: Hviezdy nádeje
Cieľ: Priblížiť deťom, že ako koledníci Dobrej noviny sú súčasťou niečoho veľkého. Aj vďaka nim mnohí ľudia vo východnej Afrike zažívajú nádej na lepšiu budúcnosť.
Pomôcky: malé farebné hviezdičky (môžu byť papierové alebo plastové) rôznych farieb podľa počtu skupiniek, veľká hviezda vyrobená z papiera alebo kartónu, zariadenie na prehrávanie hudby.
Priebeh: Vysvetlíme deťom, že hviezdy symbolizujú nádej a svetlo, ktorým osvetľujú tmu. V tejto hre budú predstavovať hviezdy, ktoré sa pohybujú a spájajú, aby vytvorili veľkú hviezdu nádeje. V strede miestnosti je veľká hviezda. Okolo nej v rovnakej vzdialenosti označíme miesto pre jednotlivé skupinky, kde sú položené hviezdičky rôznych farieb (pre každé dieťa aspoň 5 hviezdičiek). Rozdelíme deti do menších skupín po 3 – 5 a každej skupine priradíme jednu farbu hviezdičiek. Úlohou detí je rôznym pohybom prenášať hviezdičky svojej farby na veľkú hviezdu na podlahe. Počas hudby sa všetky deti ľubovoľne pohybujú po miestnosti. Keď sa hudba zastaví, každé dieťa musí rýchlo vziať jednu hviezdičku svojej farby a umiestniť ju na veľkú hviezdu. Potom sa hudba opäť spustí a deti sa pohybujú ďalej. Hru opakujeme dovtedy, kým všetky hviezdičky nie sú umiestnené na veľkej hviezde. Každé kolo môže mať inú pohybovú úlohu, napr.:
- skákanie na jednej nohe,
- chôdza bokom ako riečny rak,
- plazenie sa po zemi,
- tanec.
Korálikové ozdoby
Pripravte si na oslavu ozdoby s korálikov.
Pestré dekorácie z drobných korálikov môžete vidieť naprieč celou Afrikou. Môžete vidieť bohaté čelenky Masajov alebo náhrdelníky Samburov, v Južnom Sudáne dokonca aj celotelové korzety. Vedeli ste, že farby korálikov majú aj svoj význam? Červená farba je symbolom sily, odvahy a jednoty, modrá symbolizuje energiu, oblohu, zelená je farbou krajiny a poľnohospodárskej prosperity, produkcie, oranžová je farbou priateľstva, vrúcnosti a štedrosti, žltá zase prináša slnko, rast a plodnosť. Biela je farbou čistoty a zdravia, ale ani čierna neznamená nič zlé, značí jednotu a harmóniu. Zaujímavý je aj fakt, že jedným z najväčších výrobcov drobných korálikov je Česká republika, je tak dosť možné, že pestré náramky z tradičného kenského „Masaai marketu“ začali svoju cestu u našich susedov. Vyrobte si hviezdy, ktorými môžete ozvláštniť svoje kolednícke kostýmy alebo ich využiť ako dekoráciu. Pomôcky: drôt, kliešte, pestré korálky, kliešte na tvarovanie drôtu, farebné stužky, nožnice. Postup: Pomocou klieští vytvarujte z drôtu hviezdu. Zvoľte dostatočne tenký drôt, aby sa naň dali navliecť korálky. Na celý hviezdový drôt navlečte korálky podľa vlastnej farebnej preferencie, či jednofarebné alebo pestré, je len na vás. Konce upravte pomocou klieští tak, aby vám sa vám korálky nevyvliekali. Na jeden cíp hviezdy môžete navliecť niekoľko pestrých stužiek a vytvoriť tak chvost kométy. Následne si hviezdičky môžete zavesiť niekam do priestoru alebo ich využiť ako brošne na svoje kolednícke oblečenie.