Čo všetko môžeme robiť s deťmi
pri čítaní aprílového Rebríka
Radosť – Veľkonočná radosť…
Cieľ:
Kognitívny: Poznať zmysel veľkonočnej radosti a napĺňať svoje srdce radosťou zo stretnutí s inými ľuďmi. Vedieť rozlíšiť na konkrétnych príkladoch pravú a nepravú radosť.
Afektívny: Objavovať hodnoty svojho vnútra a vnímať hodnotu pravej radosti v nasledovaní Ježiša Krista. Uvedomiť si, že rozdávaním radosť rastie.
Psychomotorický: Formovať návyk vcítenia sa do potrieb svojich blížnych a šírenia radosti v konaní dobrých skutkov.
Pomôcky: Téma – strana 2 – 3 z aprílového Rebríka, obraz Tom a Jerry, tabuľa alebo veľký papier, fixky
Metódy: rozhovor, výklad, diskusia
- Motivačný rozhovor (s použitím obrazu Tom a Jerry). Učiteľ/animátor môže priniesť vytlačený obrázok z rozprávky Tom a Jerry a vedie rozhovor.
Poznáte túto dvojicu? Majú sa Tom a Jerry radi? Čo robia takmer v každej rozprávke?
Naháňajú sa… – Ak máme možnosť, využime to na krátku naháňačku. Ponúkame takú, ktorá sa dá hrať aj v interiéri:
Deti sa rozdelia na dve družstvá. Označíme štart a cieľ. Vzdialenosť štartovnej a cieľovej čiary volíme podľa počtu hráčov v družstvách ( ak sa dá, tak 10 – 20 m, aspoň však tak, aby sa aspoň raz vystriedala celá skupina detí). Na začiatku všetci ležia na chrbte tesne vedľa seba a tvoria ležiaci rad. Prvý leží pred štartovnou čiarou. Na štartovný povel sa posledný zdvihne, beží okolo svojho ležiaceho radu detí a ľahne si tesne vedľa prvého smerom k cieľovej čiare. Hneď ako si ľahne, podá štafetu susednému spoluhráčovi a tá putuje až na koniec ležiaceho radu. Potom vybieha so štafetou ďalší hráč a beží si ľahnúť dopredu smerom k cieľu, opäť tesne vedľa hráča na začiatku radu. Takto postupuje družstvo až dovtedy, pokiaľ si posledný ľahne na cieľovú čiaru.
Po hre pokračujeme:
Naháňanie je tiež prejavom radosti a prináša radosť. Tom a Jerry si však väčšinou robia navzájom zle. Tom je sivý kocúr, ktorý stále naháňa myšiaka Jerryho, ktorý tiež nezaostáva pri vymýšľaní všelijakých šibalstiev.
Vedeli by ste si to však predstaviť, že aj my by sme boli takí voči svojim kamarátom, že by sme premýšľali, ako im môžeme urobiť zle?
Nasleduje predstavenie témy:
Dnešné stretnutie sa môžeme zamyslieť nad tým, ako prežívame veľkonočnú radosť. Či sa tá radosť nescvrkla do sviatočnej Veľkonočnej nedele, prípadne pondelkovej šibačky a potom aj zabudneme na to, že bola Veľká noc. Pritom sme sa na ňu pripravovali 40 dní – a vybavíme to 1 -2 dňami? Aký je zmysel Veľkej noci, z čoho máme mať veľkonočnú radosť?
HLAVNÁ ČASŤ
Práca žiakov – porovnávanie významu dvoch pojmov
Aký je rozdiel medzi radosťou a škodoradosťou? Učiteľ/animátor spolu so žiakmi postupne hľadajú odpovede na otázky do tabuľky (my sme napísali možné odpovede…):
radosť | škodoradosť | |
Od koho je? | od Boha | od zlého ducha |
vytvára osamelosť | ||
Čo spôsobuje, vytvára? | spoločenstvo | |
Ako dlho trvá? | trvá stále | trvá len na začiatku |
Z čoho máme radosť? | z dobra | radosť zo škody |
Vedie nás k niečomu? | je aktívna | je pasívna |
Formou čoho je takáto radosť? | forma lásky | forma závisti |
Aké pocity spôsobuje takáto radosť? | je čistou radosťou | je utrpením a trpkosťou |
Deti postupne odpovedajú na jednotlivé otázky, zapisujú do tabuľky odpovede.
Diskusia
Po ukončení práce (alebo aj počas predchádzajúcej činnosti) môže nasledovať diskusia o tom, kedy prežívame skutočnú radosť. Vedieme diskusiu smerom k radosti zo stretnutia.
Po diskusii si spoločne s deťmi prečítame článok v Rebríku na strane 2 – 3.
Zhrnutie: Je veľa vecí, ktoré nám dokážu spôsobiť radosť. Príjemný pocit tepla, keď zo zimy vkročíme do vykúrenej miestnosti, dobré jedlo, výborný osviežujúci nápoj počas horúčavy. Ešte väčšiu radosť nám spôsobí úsmev blízkych, opätovaná láska, stretnutie s milovaným človekom.
Ohlasovanie – odovzdanie kerygmy
Svätý Otec František hovorí, že skutočná radosť nepochádza z vlastníctva vecí alebo krátkodobých zážitkov. Skutočná radosť sa rodí zo stretnutia, zo vzťahu s inými. Rodí sa z pocitu, že sme prijatí, pochopení, milovaní a z prijatia pochopenia a lásky, radosť sa rodí zo štedrosti stretnutia. Cítiť sa milovaní Bohom, že nie sme číslami, ale ľuďmi, ktorých volá.
Záver
Ak je Ježiš naším priateľom a usilujeme sa ho milovať, určite nám robí radosť, že napriek utrpeniu a jeho smrti po troch dňoch vstal z mŕtvych a je stále s nami. Uvedomujme si to každý deň – najmä v tomto veľkonočnom období.
Stretnutia so zmŕtvychvstalým Ježišom – divadielko
Cieľ: Uvedomiť si Ježišovo zmŕtvychvstanie a to, že aj my s ním môžeme zažívať osobné stretnutie.
Pomôcky: nožnice, lep, špajdle, Rebrík č. 7
Priebeh: Spoločne s deťmi si vystrihnime divadelné kulisy a postavy, na ktoré zozadu prilepíme špajdľu. Na strane 25 je scenár – deti si rozdelia jednotlivé postavy a naučia sa svoje texty. V prípade, ak je menej detí, môžeme niektoré postavy zlúčiť.
Na ďalšie stretko pozvite súrodencov, rodičov či starých rodičov a pripravte pre nich slávnostnú premiéru aj so sviatočným premiérovým občerstvením, prípadne scénku zahrajte na školskej besiedke či rodinnom stretnutí.