WORKSHOP 5
PRIJATIE ČLOVEKA BEZ OHĽADU NA NÁRODNOSŤ/JAZYK
Cieľ:
Podnecovať úctu ku všetkým ľuďom, vykročiť do blízkosti človeka, ktorý prekonáva jazykovú a národnostnú bariéru.
Pomôcky: papieriky s názvami zvierat (Príloha 1), slová z nárečí, rozprávka s anglickým textom (Príloha 2), vybavnie stanovíšť, zariadenie, ktorým sa dá prehrať hudobná skladba
Úvodná aktivita:
Deti sa usadia do kruhu. Vedúci začne hrou, ktorá deti uvoľní a zároveň uvedie do témy. Má pripravené papieriky s názvami zvierat. Každé zviera sa na papieriku nachádza dvakrát (ako pexeso). Papierikov je toľko, koľko je detí. Hra sa hrá iba v párnom počte, ak do počtu chýba hráč, hrá aj vedúci.
Deti si vytiahnu po jednom papieriku. O obsahu nehovoria. Hra sa začína na povel vedúceho. Každé dieťa začne vydávať zvuk svojho zvieraťa a podľa tohto zvuku hľadá „zviera“ svojho druhu. Keď sa nájdu, sadnú si do kruhu vedľa seba a čakajú na ostatných.
Hlavná časť:
Po úvodnej hre sedia deti s vedúcim v kruhu. Vedúci sa detí pýta, prečo sa dvojice v hre dokázali nájsť. Očakávanou odpoveďou je: pretože sa spoznali podľa hlasu. Vedúci prirovná hlasy zvierat k jazykom národov. Spýta sa detí, aké jazyky poznajú, akým slovám z cudzích jazykov rozumejú. Môže spomenúť i nárečia nášho jazyka a porovnať ich so spisovnou slovenčinou.
(Výber slov urobte podľa ľubovôle tu: https://www.narecie.sk/)
Výsledkom bude, že deti niektorým slovám určite nebudú rozumieť. Vedúci môže vysloviť i slová z cudzích jazykov, alebo, ak ovláda, môže sa deťom prihovoriť v cudzom jazyku a prečíta úvod z rozprávky v anglickom jazyku (Príloha 2).
Anglický text je jednoduchý, ale predsa môže byť pre žiakov 1. stupňa náročné porozumieť mu ako celku. Niektoré slová im budú známe, ale predpokladajme, že súvislostiam textu rozumieť nebudú, aj keď je možnosť, že sa nájdu deti, ktoré majú anglický jazyk rozvinutejší…
Vedúci sa spýta detí (v materinskom jazyku), čo porozumeli z prečítaného textu. Zrejme budú rozprávať mnoho z toho, čo zachytili. Budú však deti, ktoré sa do konverzácie nepridajú z dôvodu neporozumenia. Najmä také deti nech vyslovia, ako sa pri čítaní rozprávky cítili. Predpokladáme odpovede o nepohodlí…
Vedúci ďalej rozvíja tému o cudzích jazykoch a ľuďoch, ktorí tieto jazyky používajú. Deťom navodí situáciu v triede o novom spolužiakovi, ktorý rozpráva cudzou rečou a po slovensky rozumie iba pár slov. Pýta sa ich, ako sa cíti taký spolužiak medzi ostatnými, keď nerozumie všetko. Deti by mali znova mali odpovedať o nepríjemnom pocite.
Preto vedúci vyzve deti, aby navštívili pripravené stanovištia, kde si môžu osvojiť nielen slová v cudzom jazyku, a tak sa priblížiť k človeku, ktorý musí prekonávať jazykovú bariéru. Vysvetlite žiakom, že ak tú bariéru budeme prekonávať spolu s cudzincom, budeme si viac rozumieť a človek s jazykovou bariérou sa bude cítiť prijatý v spoločenstve.
Pripravte si stanovištia podľa ľubovôle. Každé tematicky venujte jednej krajine a jazyku jej ľudí. Napr. názov krajiny + vlajka + slová v jazyku krajiny (ďakujem, prosím, ahoj, dobrý deň, ako sa máš, …), ak je deťom známe, tak aj gastronómiu, kinematografiu, známych ľudí, módu, hudbu, …
Takto pripravené stanovištia nechajte deti navštíviť. Celý kolektív môžete rozdeliť do skupín, aby tak spoznávali pripravený materiál. Dajte im pokyn, aby si z každej krajiny zapamätali aspoň tri veci (slová v cudzom jazyku vrátane).
Záverečná aktivita:
Po obhliadnutí všetkých stanovíšť sa s deťmi usaďte do kruhu. Môžete rozprávať o tom, čo videli, či niečo z toho poznali a čo bolo pre ne nové. Zamerajte sa na jazyk a skúste sa vzájomne naučiť zapamätané cudzie slová.
Spomeňte deťom, že vo svete je slovenčina jazykom menšiny a učiť sa nové jazyky je dobré nielen preto, aby sme sa jazykom priblížili k jednému človeku, ktorý navštívi našu krajinu, ale najmä preto, aby sme najmä svetové jazyky mohli používať všade za našimi hranicami a mohli spoznávať krásy iných krajín a spoznávať život ich obyvateľov.
V závere pochváľte deti pozornosť, prácu a snahu naučiť sa niečo nové. Môžete tiež skúsiť zaspievať si pieseň v angličtine Keď si šťastný, tlieskaj rukami https://www.youtube.com/watch?v=zbflttfKc9U J
Realizované s finančnou podporou Ministerstva spravodlivosti SR v rámci dotačného programu na presadzovanie, podporu a ochranu ľudských práv a slobôd a na predchádzanie všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie. Za obsah tohto dokumentu výlučne zodpovedá eRko – Hnutie kresťanských spoločenstiev detí.