WORKSHOP 3
PRIJATIE ČLOVEKA BEZ OHĽADU NA FARBU PLETI
Cieľ:
Uvedomiť si, že všetci ľudia aj napriek odlišnej farbe pleti majú rovnaké práva, sú si rovní. Podnecovať úctu ku všetkým ľuďom.
Pomôcky:
papiere, písacie potreby, obrázky 1, 2, 3 (príloha), papieriky s úlohami pre hru, nožnice
Úvodná aktivita:
Veďte s deťmi rozhovor o ich priateľoch: Určite máte kamarátov a kamarátky; sú rovnakí ako vy? Odlišujete sa v niečom? V čom? V čom sa odlišuješ ty od tvojho kamaráta, kamarátky? Napíš na papier, v čom je tvoj kamarát/kamarátka iný/iná ako ty a prečo je kamarátstvo s ním/ňou pre teba cenné.
Diskutujte s deťmi o tom, prečo je dobré, keď je kamarát/kamarátky iný/iná než ty. Čo by sa stalo, keby tvoj kamarát/kamarátka vyzeral/a rovnako ako ty?
Hlavná časť
Predstavte deťom rôznych ľudí s rôznou farbou pleti: Ľudia sa od seba líšia viac ako len tvarom nosa, farbou očí, výškou, … Na svete žijú ľudia, ktorí sa od seba navzájom líšia farbou pleti: černosi, aziati, indiáni, rómovia… (obrázok 1) Nechajte deti rozprávať, ak budú vravieť, že poznajú ľudí s inou farbou pleti. Vysvetlite deťom, že ľudia rôznej pleti žijú v rôznych častiach sveta, ale z rôznych dôvodov ich môžeme stretnúť aj na našich uliciach.
Zahrajte sa hru. Na papieriky napíšte úlohu/rolu: 1. dievča Rómka, ktorá vyrastá v detskom domove, 2. chlapec čiernej pleti z Afriky, ktorý žije v kmeni v domorodej dedine, 3. dievča, beloška, pochádza z nášho mesta, jej rodičia sú bohatí podnikatelia, 4. sýrsky chlapec žijúci na Slovensku ako utečenec. Vysvetlite deťom sociálny status osoby tak, aby deti rozumeli, o koho ide.
Deti rozdeľte do 4 skupín (podľa 4 rolí). Každá skupina si vylosuje papierik s úlohou/rolou. Z každej skupiny vyberte jedného zástupcu a postavte ich na štartovaciu čiaru. Klaďte deťom otázky; každá skupina odpovedá podľa toho, akú rolu si vylosovali. Ak je ich odpoveď „áno“, dieťa – zástupca skupiny urobí krok vpred, ak je odpoveď „nie“ dieťa stojí.
Otázky môžu byť nasledovné:
Máš každý deň čo jesť? Môžeš chodiť do školy? Môžeš ísť na dovolenku k moru? Môžeš si dovoliť kúpiť bicykel? Máte v rodine auto? Ak ochorieš, môžeš ísť k lekárovi? Atď.
Deti postupujú podľa odpovedí, pri odpovedaní sa poradia v skupine. Po hre môžete diskutovať o tom, čo im bolo príjemné a čo bolo nepríjemné, ako sa deti cítili, keď v hre postupovali a ako sa cítili, keď sa po odpovedi nemohli pohnúť, ako deti vnímali tých, čo nepostupujú, …
Upriamte pozornosť detí na to, ako odpovede na otázky v hre závisia od sociálneho statusu. Spolu si diskutujte o tom, ako sa k sebe správajú ľudia s rôznym sociálnym statusom, ako sa ľudia navzájom akceptujú, prijímajú alebo netolerujú a vylučujú, čo všetko môže viesť k sociálnemu vylúčeniu… Uveďte podobnosť s losovaním a nemožnosťou výberu farby pleti, miesta žitia, prípadne životných okolností, ktoré ovplyvňujú postavenie človeka v spoločnosti (vojny, chudoba, …)
Záverečná časť
V záverečnej časti predstavte detom mapu sveta (Obrázok 3). Jej svetadiely sú farebne rozlíšené. Ľudí (z Obrázka 1) vystrihnite a uložte na mapu na miesta, kde žijú (podľa farby pleti). Vysvetlite deťom, že Zem domovom všetkých ľudí, že sme si všetci rovní, aj keď sa niektorí ľudia považujú za lepších a mnohí sú ponižovaní. Ako príklad spolupráce a rovnosti môžete uviesť Olympijské hry a porovnať olympijské kruhy a ich farby (Obrázok 2) s farbami svetadielov na mape. Nechajte deti zistiť podobnosti. Aktivitu uzavrite výzvou k znášanlivosti, pomoci a láske k blížnym.
Zdroje:
Obrázok 1
Obrázok 2
http://panicroom.hyenoviny.sk/olympijske-kruhy/
Obrázok 3
https://sk.wikipedia.org/wiki/Svetadiel#/media/S%C3%BAbor:Continentes.png
Hra
https://rideproject.eu/media/%c5%a0PP_Ml%c3%a1de%c5%be-ulice.pdf
Realizované s finančnou podporou Ministerstva spravodlivosti SR v rámci dotačného programu na presadzovanie, podporu a ochranu ľudských práv a slobôd a na predchádzanie všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie. Za obsah tohto dokumentu výlučne zodpovedá eRko – Hnutie kresťanských spoločenstiev detí.