Čo všetko môžeme robiť s deťmi
pri čítaní októbrového Rebríka
Čo pre mís znamená domov? Na túto tému sa pokúšame odpovedať v októbrovom Rebríku, lebo téma októbrového Rebríka DOMOV JE… poukazuje na každodenné drobnosti okolo nás, ktoré sú našimi istotami a vytvárajú pocit toho pravého domova, za ktorý môžeme Bohu naozaj každý deň ďakovať.
Domov
Aspoň deň pred stretkom či vyučovacou hodinou vyzvite deti, aby si počas chvíľ do spoločného stretka otvorili srdce i oči a hľadali odpovede na otázky: Čo pre mňa znamená domov? S čím sa spája? Môžu doniesť aj fotografiu, alebo niečo, čo im zhmotňuje domov – ak sa to dá ľahko priniesť 😊
Na tabuľu alebo nástenku nakreslíme jednoduché obrysy domu.
Na stretku deti porozprávajú na čo prišli, prípadne popíšu, čo so sebou priniesli. Do nakresleného domu napíšu slovo alebo slovné spojenie, ktoré im najviac približuje domov. Môžu ho aj nakresliť – ako symbol alebo aj reálny obraz.
Potom si spoločne prečítajte článok z prvej dvojstránky Rebríka č. 2 a porovnajme s tým čo porozprávali deti.
Zberatelia povestí
Každý kút Slovenska je opradený rozličnými bájami a povesťami. Októbrový Rebrík prináša povesť O Kráľovej holi a Kriváni – o vari najznámejších vrchoch Slovenska a o ich vzájomnej láske, z ktorej vzišlo ich dieťa Váh – najdlhšia rieka na Slovensku.
Prečítajte si ju spoločne s deťmi. Potom spolu s deťmi porozmýšľajte, či poznáte povesť z vášho blízkeho okolia – môže to byť povesť o nejakom hrade, vrchu, rieke, studničke a podobne. Určite sa niečo nájde. Aby bolo vaše hľadanie čo najbohatšie, vyberte sa k starším ľuďom v okolí a poproste ich, aby Vám porozprávali nejaké zaujímavosti z vašej obce a okolia. Možno sa dozviete veľa nového. Nezabudnite si to všetko napísať – a poslať do Rebríka 😊
Zvieracie brlôžky
Aj každé zvieratko má niekde svoj úkryt. Väčšinou ho ani nezbadáme, pretože je ukrytý pred očami ľudí. Aké domovy majú zvieratká a ako sa v nich chystajú na zimu? Jazvec, bobor, salamandra, netopier, veverička a líška prezradia viac v interaktívnej prílohe s názvom Zvieracie brlôžky. Pracovať s ňou môžete na hodine prírodovedy ale aj na stretku. Deti môžu vopred pripraviť projekty o jednotlivých spomínaných zvieratách. Budú tak viac pripravené na prácu so strednou dvojstránkou Rebríka.
Náš spoločný domov
Na strane 25 v článku DOBROČINY vyzývame deti, aby sa zapojili do kampane eRka a konali v októbri čo najviac dobra. Na úvod môžete pripraviť nasledujúce stretko:
Cieľ:
Vysvetliť deťom 3 piliere, v ktorých môžeme realizovať našu pomoc tomuto svetu, zamyslieť sa spoločne nad vhodným DOBROčinom nášho stretka.
Pomôcky: papierová zemeguľa (príloha), modlitba za našu Zem pre každé dieťa (príloha), písacie potreby, sviečka, zapaľovač/zápalky, plagát s piliermi (príloha), Sv. písmo (viac kusov), citáty na papierikoch (príloha), hrubá vlna, papieriky k scénkam (príloha), plagátové papiere, lepiaca páska, predmety na aktivity k stvorenému svetu (podľa vybranej aktivity), postavičky (príloha).
Odporúčania:
Aktivít je viac, vyberte si podľa možností vášho stretka, ale pokúste sa ku každému pilieru zaradiť aspoň jednu aktivitu.
Príprava:
Pred stretkom nalepíme na stenu dom s tromi piliermi. V streche je napísané NAŠA ZEM. V pilieroch sú jednotlivé oblasti, v ktorých môžeme zlepšovať tento svet:
- vzťah k Bohu
- vzťah k blížnym
- vzťah k spoločnému domovu
Do pilierov budeme dopisovať svoje zistenia z aktivít: „Ako sa môžeme spoločne v tejto oblasti zlepšovať, čo môžeme urobiť?“
Úvodná modlitba
Pomôcky: nakreslená zemeguľa, modlitba za našu Zem pre každé dieťa, písacie potreby, sviečka, zapaľovač/zápalky.
Priebeh: Posadáme si s deťmi do kruhu a do stredu animátor položí nakreslenú zemeguľu a sviečku. Okolo nej rozloží papieriky s modlitbou za našu Zem. Po prežehnaní animátor vyzve deti, aby napísali na zemeguľu, za čo sú deti na našej planéte vďačné čo sa im na nej páči, za čo by chceli poďakovať, že na Zemi majú. Keď dopíšu, vezme si každý papier s modlitbou a spoločne sa ju pomodlíme.
Modlitba za našu zem
Najvyšší Pane,
prítomný v celom vesmíre
i v tom najmenšom z tvojich stvorení,
ty, ktorý svojou nežnosťou zahrnuješ
všetko, čo existuje,
vlej do nás silu svojej lásky,
aby sme sa starali
o život a krásu.
Zaplav nás pokojom,
aby sme žili ako bratia a sestry
a nikomu neškodili.
Otec chudobných,
pomôž nám vyslobodiť tých,
ktorí sú na tejto zemi opustení a zabudnutí
a ktorí sú v tvojich očiach tak veľmi vzácni.
Ozdrav náš život,
aby sme chránili svet
a nepustošili ho,
aby sme rozsievali krásu,
a nie znečistenie a skazu.
Dotkni sa sŕdc tých,
ktorí hľadajú iba výhody
na úkor chudobných a tejto zeme.
Nauč nás objavovať hodnotu každej veci,
kontemplovať s úžasom
a uvedomiť si, že na našej ceste
k tvojmu nekonečnému svetlu
sme hlboko spojení
so všetkými stvoreniami.
Vďaka, že si s nami po všetky dni.
Posilňuj nás, prosíme, v našom boji
za spravodlivosť, lásku a pokoj.
Svätý Otec František, encyklika Laudato si‘, b. 24
1. stretko: Vzťah k Bohu
Úvodné slovo: Na dnešnom stretku si priblížime ako môžeme zlepšovať náš svet. Pápež František píše vo svojom liste „Laudato Si“ o 3 možnostiach zlepšovania tohto sveta, a to vo vzťahu k Bohu, vo vzťahu k blížnym a vo vzťahu k stvorenému svetu.
Prvým dôležitým vzťahom je vzťah k Bohu, ktorý chceme denne prehlbovať tak, ako prehlbujeme vzťah s najlepším priateľom.
Orientácia vo Svätom písme
Dôležitou knihou, cez ktorú spoznávame Boha je Biblia, ktorú by sme mali denne vziať do rúk a aj takýmto spôsobom spoznávať toho, kto všetko stvoril.
Animátor zadá deťom súradnice, ktoré hľadajú a následne ich prečítajú. Napríklad: Ž 139, 23-24; Jn 14, 6; Flp 4, 13; Mt 24, 35.
Ďakovný hymnus
Boh stvoril svet a všetko krásne v ňom. Určite mu máme denne za čo ďakovať…
Každé dieťa vytvorí svoj vlastný ďakovný hymnus:
„Velebí moja duša Pána a môj duch jasá v Bohu, mojom Spasiteľovi, lebo …” (Lk 1, 46-47).
Príklad: Velebí moja duša Pána a môj duch jasá v Bohu, mojom Spasiteľovi, lebo mám milujúcich rodičov a máme sa radi.
Po prečítaní jednotlivých hymnov poďakujeme Bohu cez Máriu – pomodlíme sa spolu desiatok ruženca.
2. stretko: Vzťah k blížnym
Druhou dôležitou oblasťou je vzťah k blížnym, ktorý rozvíjame cez našu všímavosť, kedy sa s láskou pozeráme na svoje okolie a na tých, ktorí potrebujú našu pomoc.
V nasledujúcej aktivite si zahráme krátke mini scénky, kde máme dve možnosti:
Možnosť 1: Animátori zahrajú situáciu, v ktorej niekto potrebuje pomoc Deti majú scénku dohrať, ako by tomuto človeku/ľuďom pomohli.
Možnosť 2: Rozdelíme deti na trojice alebo štvorice, kde si každá skupinka vyberie situáciu a pripravia si krátku scénku riešenia situácie, ako by pomohli. Po krátkej príprave deti scénku zahrajú pred ostatnými. Skupinky si môžu vytiahnuť aj viac situácii.
Situácie:
- Máme v meste domov dôchodcov s mnohými opustenými ľuďmi, ktorých nikto nenavštevuje.
- Spolužiak chodí do školy každý deň bez desiaty a je hladný.
- Stojíš v rade v obchode s plným košíkom a za tebou stojí babička s malým nákupom a ponáhľa sa na autobus.
- V autobuse je plno a ty sedíš, nastúpi však chlapec so zlomenou nohou a nemá si kde sadnúť.
- Mama od rána pracuje – upratuje, umýva, varí… ty máš v izbe neporiadok, no mamina je už unavená.
3. stretko: Vzťah k stvorenému svetu
Posledným dôležitým vzťahom je náš vzťah k spoločnému domovu, kde je našou úlohou starať sa o stvorenstvo, ktoré nám bolo darované. Starať sa tak, aby sme našu planétu zachovali aj pre druhých, pretože ďalšiu už nemáme.
Ako môžem chrániť/šetriť…
Na stenu dáme plagát, na ktorý napíšeme: „Ako môžem chrániť/šetriť….“ Do tejto vety doplníme vždy nejakú inú oblasť – živočíchy, rastliny, vodu, elektrinu, potraviny, prírodu, ovzdušie atď. Deti, ktorým napadne nejaký spôsob, ako môžeme danú vec chrániť alebo šetriť, napíšu prípadne nakreslia na plagát svoj nápad. Ak deti nemajú nápad, môžu kresliť a písať aj animátori (ak máte v stretkárni tabuľu, môžete samozrejme využiť aj tú a ušetríte papier).
Bezobalový obchod
Vysvetlíme deťom výhody, prečo nakupovať v bezobalových obchodoch (napr. nepoužívame zbytočné plasty – igelitky či plastové nádoby, môžeme si nabrať potravín, koľko chceme, lebo nie sú balené na kilá a sú viac ekologické). Dáme deťom možnosť navrhnúť vlastný bezobalový obchod a nakresliť ako by vyzeral, čo by v ňom predávali, za aké ceny a nakoniec sa vzájomne pozdieľať, kto aký obchod navrhol. Môžeme sa zahrať hru na trh, kde deti rozdelíme na dve polovice. Prvá predáva a tá druhá skupinka nakupuje. Následne sa skupinky vymenia. Po hre sa pýtame detí, čo sa im podarilo predať alebo čo si kúpili. Môžeme si s deťmi vyrobiť voskový obal na potraviny, či desiatu.
Návod na voskový obal
Môžeme si s deťmi vyrobiť voskový obal na potraviny, či desiatu. Odporúčame aktivitu zaradiť pre staršie deti.
Časová náročnosť: 1 hodina
Pomôcky: bavlnená látka, nožnice, strúhadlo, včelí vosk, žehlička, papier na pečenie
Postup:
- Vystrihnite si látku akejkoľvek veľkosti, ktorú chcete použiť (odporúčame konce látky prešiť alebo zastrihnúť krajčírskymi nožnicami aby sa nestrapkali). Najvhodnejšie sú bavlnené látky, ktoré dobre sajú vosk.
- Na strúhadle nastrúhame včelí vosk, najlepšie na hrubšie hoblinky, ktoré veľmi nezalepia strúhadlo. Strúhadlo umyjeme vriacou vodou.
- Látku položíme na dosku na žehlenie prípadne stôl, kde pod látku dáme papier na pečenie.
- Nastrúhané hoblinky rozmiestnime na látku v menších množstvách, prekryjeme to ďalším papierom na pečenie a prežehlíme látku.
- Ak sú na látke ešte miesta, kde nie je roztopený vosk, pridáme tam ešte zopár hoblín a znova cez papier zažehlíme. Nakoniec látku necháme vyschnúť.
Tipy na DOBROčiny:
Urobíme si brainstorming s deťmi, aby sme spoločne vymysleli na každú oblasť konkrétne tipy DOBROčinov. Z nich vyberieme jeden, ktorý potom zrealizujeme. Motivujeme deti, aby sa zamysleli nad potrebami svojho okolia. Môžeme sa vydať na prechádzku po svojej obci alebo sa porozprávať so starostom, mestským zastupiteľstvom, kňazom, či iným dôležitým dospelým. Určite nám aj oni pomôžu vidieť potreby našej komunity a poradia nám, čo je potrebné urobiť, aby sme dobrom pretvárali našu obec na krajší svet pre všetkých.
Vzťah k Bohu | Vzťah k blížnym | Vzťah k spoločnému domovu |
obnova kríža/ kaplnky/ krížovej cesty v obci
moderovaný/hraný ruženec
farský deň
divadlo o živote svätých/príbehoch z Biblie |
návšteva domova dôchodcov
výroba darčekov pre nejakú skupinu ľudí
zbierka potravín/ oblečenia/pomôcok (treba mať najskôr dohodnuté pre koho a daná organizácia to musí aj odsúhlasiť) |
zbieranie odpadkov v obci
čistenie potoka
burza hračiek/kníh/oblečenia
výroba a rozdávanie znovu použiteľných tašiek/vreckoviek |
Záverečná modlitba
Planétu Zem z úvodnej modlitby použijeme aj v záverečnej modlitbe. Poukážeme na to, že aj MY sme súčasťou stvorenstva a prostredníctvom našich DOBROčinov urobíme „Krajší svet pre všetkých“. Každé dieťa dostane postavičku, napíše na ňu svoje meno a položí ju na Zem. Takto položíme všetky postavičky (nás) okolo celej Zeme, lebo aj MY sme jej súčasťou. Spoločne sa pochytáme za ruky, napodobníme tak naše postavičky stojace okolo Zeme a pomodlíme sa modlitbu „Otče náš“.