Čo všetko môžeme robiť s deťmi pri čítaní októbrového Rebríka
Čo sú misie?
Téma októbrového Rebríka sa pýta ČO SÚ MISIE? Čitatelia nachádzajú v celom čísle odpoveď na túto otázku – a to nielen ako pozorovatelia, ale aj ako aktéri misie ohlasovania Krista, ktorú každý z nás prijal v krste.
S pomocou Rebríka môžeme v októbri pripraviť jedno i viac stretiek, katechéz či vyučovacích hodín s témou týkajúcou sa misijného mesiaca októbra.
Moja misia
Cieľ: Priblížiť deťom skutočnosť, že všade, kde sú – v škole na dvore, na stretku – všade môžu byť misionári a môžu svedčiť svojím životom, dobrým slovom a konaním o Pánovi Ježišovi.
Pomôcky: októbrový Rebrík, kostým sv. Terezky Ježiškovej, tabuľa alebo väčší papier, fixka, prepísané texty zo strany 2 z Rebríka na farebné papiere – odpovede na otázky Čo sú misieˇ? a Čo robia misionári?
Animátor – ak má možnosť – oblečie sa na stretnutie do kostýmu karmelitánky – sv. Terezky Ježiškovej, prípadne muža – misionára (napr. Fr. Xaverský).
Príde k deťom a porozpráva o sebe. Môže použiť celý prvý odstavec na strane 2:
Volám sa Terézia a pochádzam z Lisieux vo Francúzsku. Od detstva som túžila stať sa misionárkou. Môj zdravotný stav mi to však nedovoľoval. Preto som poprosila Pána Ježiša, aby som mohla podporovať misionárov z kláštora, v ktorom som žila. Obetovala som za nich svoje najobyčajnešie každodenné povinnosti, ťažkosti, bolesti. Ani som netušila, že sa takto stanem patrónkou misionárov, za ktorú ma vyhlásil pápež Pius XI. 14. decembra 1927.
Terezka sa spýta detí, či vedia, čo sú misie a čo robia misionári. Jednotlivé odpovede zapisuje na tabuľu. Potom k odpovediam prilepí farebné papiere s prepísanými textami z Rebríka.
Spoločne sa o tom porozprávajú. Terezka sa spýta detí, či aj ony môžu byť misionári. Po odpovediach detí, ktoré Terezka nasmeruje k tomu, že každý z nás, tam, kde je, môže byť misionár.
AKO?
Spoločne hľadajú možnosti. Pomôcť môže aj text na strane 2 – 3.
Terezka vyzve deti, aby sa stali misionármi a nech sa o to snažia najmä celý október, ktorý je misijným mesiacom. Deti potom môžu každý októbrový deň plniť jednu misionársku úlohu. Pomôže im pri tom Výzva mesiaca na strane 23, ktorá je naplnená tipmi skutkov na každý deň.
Na záver ssi spoločne s deťmi prečíta článok Misia v Jakutsku na strane 28, ktorá hovorí o rozličných veciach, s ktorými sa stretáva misionár na Sibíri..
Slovensko mojimi očami
V rubrike Slovensko mojimi očami napísali chlapci z Bytče o Bytčianskom zámku. Na hodine vlastivedy môžete s deťmi porozmýšľať, aký zámok, hrad, či kaštieľ je najbližšie k vám a čo by ste o ňom vedeli napísať. Spoločne môžete pohľadať povesť, ktorá sa k danému hradu viaže a na výtvarnej výchove môžete povesť nakresliť ako komiks, alebo v prípade pekného počasia sa môžete vybrať k hradu a nakresliť ho. Práce žiakov nezabudnite poslať do redakcie časopisu Rebrík – určite sa Vám ozvú a v prípade vhodnosti aj reportáž uverejnia v niektorom z ďalších čísel.
Detský čin pomoci
Ako robiť s deťmi dobré skutky? Stačí sa zapojiť so kampane eRka – Detský čin pomoci, o ktorej píšeme na strane 25 v článku Milovať budeš…
Ako deti namotivovať, aby chceli konať dobré skutky? Pomôcť môže téma misií, ale aj stránka Detského činu pomoci, ktorú nájdete tu. Prostredníctvom nej sa s deťmi môžete priamo zapojiť do kampane a komunikovať priamo s organizátormi a zároveň aj s ostatnými zapojenými skupinkami. Na motiváciu použite aj tajničku zo strany 25. Vylúštite ju s deťmi a dozviete sa, ako v kampani nazvali dobrý skutok.
Príloha
Ak hľadáte inšpiráciu pre vaše dobré skutky, pomôže stredová príloha časopisu – príbeh. Teta Helenka a najmä hra Cesta dobročinov. Zahrajte sa ju spoločne na stretku, v škole alebo doma. Každé stanovisko ponúka námet na dobrý skutok. Hra má vždy dvoch výhercov – toho, kto príde do cieľa ako prvý a toho, kto počas hry nazbiera najviac smajlíkov. Výhercom sa však môže stať naozaj každý, kto dobré skutky z hry prenesie do svojho každodenného života.