Čo všetko môžeme robiť s deťmi pri čítaní
novembrového Rebríka
Rozprávam sa so svojím nebeským Otcom
Cieľ:
Spoznať modlitbu Otče náš.
Priebeh hodiny:
Položíme Písmo k zapálenej sviečke
Na úvod sa pozdravíme – zopakujeme si katolícky pozdrav. Pripomenieme si, prečo máme tento pozdrav – lebo veríme v Pána Ježiša.
Nasleduje krátka úvodná modlitba, v ktorej si deti pripomenú, koho dnes už pozdravili a poďakuje sa za stretnutie s týmto človekom. Teraz v modlitbe chceme pozdraviť teba, Pane…
Nasleduje rozhovor – Mal Pán Ježiš Otca? Kto ním bol? Stretával sa s ním? Ako ho pozdravil? Ako sa spolu rozprávali? – Priviesť deti k tomu, že sa Pán Ježiš veľmi často modlil – rozprával so svojím nebeským Otcom.
Učeníci často videli Ježiša modliť sa. Bolo to pre nich úplne iné, takže … Lk 11, 1-2 + Mt 6, 9-15.
– Pokračujeme v rozhovor o tom, čo sme práve spolu prečítali.
- Prečo je pre nás modlitba Otče náš špeciálna? – naučil nás ju sám Pán Ježiš.
– Ako sa modlíme? Môžeme sa k tomu zahrať nasledujúcu hru:
- Katechéta si zoberie dvojicu a tak, aby ich ostatní nepočuli, im dá inštrukcie – dvojica sa bude rozprávať (napr. jeden sa opýta druhého, aké písmenko sa učili v škole, koľko máme zmyslov, aké je počasie… je dobré im povedať viac-menej presne, čo má kto povedať) Zároveň im tiež povie, ako sa majú pri tom správať – napr. pýtam sa niečo kamaráta a pritom sa nepozerám na neho, ale von okno, jeden z nich sedí a podopiera si hlavu, ďalší sa vrtí, ďalší si pri tom balí tašku, ďalší sa hrá s peračníkom. Po každej zahratej situácii sa krátko porozprávame, ako sa cítil ten z dvojice, ktorému sa ten druhý takto správal. Zistím, že pri rozhovore je takéto správanie rušivé a môže vyjadrovať aj neúctu k človeku, s ktorým sa rozprávam. Preto, keď sa modlíme, stojíme pokojne, s ničím sa nehráme… Aj svojím postojom chceme Bohu ukázať, že si ho vážime.
– Kde všade sa môžeme modliť? Na túto otázku môžu deti hľadať odpoveď v 2 úlohe v Rebríku na strane 12.
– Aké modlitby ešte deti poznajú? Na túto otázku môžu deti hľadať odpoveď v bludisku v Rebríku na strane 12.
- Záverečná modlitba + katolícky pozdrav.
Farebný svet – aj kapusta môže byť farebná
Pomôcky: Rebrík č. 3 – rubrika Téma, plastové poháre, voda, kapustné listy z povrchu kapusty určené do odpadu, rôzne potravinárske farbivo, ceruzky, papier, prípadne výskumný denník (ten si môže vyrobiť na niektorej z predchádzajúcich hodín/stretiek)
S deťmi sa rozprávajte o farbách v prírode. Na úvod dobre posúži článok z Rebríka s názvom Farebný svet.
Učiteľ/animátor vyzve deti, aby ony porozprávali o ďalších rozličných prírodninách, ktoré upútajú svojou krásou a farebnosťou. Deťom treba nechať voľnosť v rozprávaní, prípadne ich na začiatku usmerniť, pomôcť – potom sa rozrozprávajú. Po rozprávaní detí im možno položiť otázku:
Čo myslíte, môžeme aj my zmeniť farebnosť nejakých rastlín?
Deťom hneď netreba odpovedať áno, či nie, ale pozvať ich urobiť si pokus, na ktorom sa ukáže, či sa dá zmeniť farebnosť niektorých rastlín – napríklad kapustných listov.
REALIZÁCIA:
Urobte z deti pravých výskumníkov – ak je možnosť, nech si dajú biele plášte, aby vyzerali ako vo vedeckom laboratóriu.
Deti pracujú v malých skupinkách. Každá skupinka dostane tri kapustné listy (prípadne viac podľa počtu farieb) a toľko plastových pohárov, koľko má kapustných listov. Do plastových pohárov sa napustí troška vody, nie viac ako do jednej tretiny pohára. Deti si vyberú rôzne farby potravinárskeho farbiva a trošku pridajú do vody. Ak nemáte potravinárske (bezpečnejšie) farbivo, môžete využiť aj bežné vodové alebo temperové farby vo vyššom koncentráte.
Po príprave spoločne s deťmi uvažujme, klaďme si výskumné otázky: čo si deti myslia, že sa stane s kapustou v zafarbenej vode. Deti si môžu položiť viac výskumných otázok – zvädne kapusta vo farebnej vode? Ako dlho bude trvať, kým sa list zafarbí?
Deti si môžu rôzne výskumné otázky zapísať na papier alebo do bádateľského denníka, aby ich vedeli po zrealizovaní pokusu vyhodnotiť. Mladšie deti si situáciu a aj zmeny môžu kresliť.
K otázke pripíšu svoj predpoklad – a do druhej časti overenie výsledok, ktorý potvrdí pokus.
Deti potom vložia kapustné listy do pripravených pohárov s farebnou vodou. Spolu pozorujte, čo sa deje s listami. Už po niekoľkých minútach sa listy začínajú zafarbovať. Po 15 minútach je sfarbenie viditeľnejšie.
Na druhý deň skontrolujte kapustné listy. Farba v listoch bude ešte výraznejšia. Ak ste pri pokuse použili potravinárske farbivo, môžu deti ochutnávať zafarbené listy a zisťovať, či okrem zmeny farby zmenili aj svoju chuť.
Deti si svoje postrehy a zistenia zaznamenajú do denníkov či na papier.
Zistenie:
Spolu s deťmi si na záver pokusu – najlepšie na druhý deň – dáme odpovede na otázky, ktoré si deti na začiatku položili.