Čo všetko môžeme robiť s deťmi
pri čítaní novembrového Rebríka
Hrdinovia dneška
Cieľ: Ukázať deťom, že konaním aj tých najmenších každodenných skutkov sa z nich postupne môžu stať veľkí hrdinovia.
Pomôcky: Rebrík – článok na strane 2 – 3 a hra Cesta hrdinu zo stredu Rebríka, Sväté Písmo, plagát, na ktorom je nakreslený strom, obrázok plodu (napr. jablka) pre každého, lepidlo, pero/ceruzka pre každého, tanečná hudba.
Úvod
Učiteľ/animátor prečíta podobenstvo O milosrdnom samaritánovi (Lk 10, 30 – 35). Následne pridá krátke zamyslenie a po ňom bude nasledovať aktivita a zakončenie.
Zamyslenie
Hlavným hrdinom podobenstva, ktoré sme si prečítali, je nepochybne Samaritán. Na rozdiel od iných si všimol zraneného a rozhodol sa mu pomôcť – ošetril ho, zaviezol do hostinca, zaplatil hostinskému, aby sa o neho postaral. Aj my môžeme byť ako milosrdný samaritán, nemusíme však vykonať taký veľký skutok ako on, ale postačí aj úplne maličký. A ak ich bude hneď niekoľko, budú spolu tvoriť niečo väčšie, krajšie a trvácejšie.
Aktivita
Učiteľ/animátor vyzve účastníkov, aby sa zamysleli nad tým, aký dobrý skutok naposledy vykonali a napíšu ho na obrázok znázorňujúci plod stromu – ovocie. V strede kruhu už bude pripravený nakreslený strom a účastníci svoje dobré skutky prilepia do jeho koruny.
Po skončení aktivity túto časť uzavrie učiteľ/animátor: Pán Ježiš poúčal svojich učeníkov: „Poznáte ich po ovocí. Veď či oberajú z tŕnia hrozná alebo z bodliakov figy? Tak každý dobrý strom rodí dobré ovocie, kým zlý strom rodí zlé ovocie. Dobrý strom nemôže rodiť zlé ovocie a zlý strom nemôže rodiť dobré ovocie. Každý strom, ktorý neprináša dobré ovocie, vytnú a hodia do ohňa. Teda po ich ovocí ich poznáte.“
Diskusia
Môže nasledovať krátka diskusia. Spolu s deťmi si kladieme otázky: Kto je to hrdina? Aké vlastnosti by mal mať hrdina? Ako sa môže stať človek hrdinom? Podľa čoho vieme, že je niekto hrdinom? Môžeme odkázať na úvodnú modlitbu: po ovocí ich teda poznáte – naše ovocie = dobré skutky rozhodujú o tom, či sme hrdinami alebo nie.
Spolu s deťmi si prečítame článok v novembrovom Rebríku zo strany 2 – 3. Následne si deti v skupinkách premyslia podobné situácie, v ktorých môžu ukázať hrdinstvo počas dňa. Situácie si každá skupinka nacvičí a nakoniec ich zahrajú ostatným.
Aktivita
Učiteľ/animátor sa pokúsi zhrnúť, čo znamená byť hrdinom každodennosti: Hrdina každodennosti je človek, ktorý sa hrdinsky správa a koná každý deň, či už je doma, v škole, na krúžku… kdekoľvek. Denne hľadá a objavuje príležitosti ku konaniu dobra. Nerobí to vždy cielene a nehľadá slávu ani obdiv. Je všímavý voči ostatným a keď vidí, že niekto potrebuje pomôcť, je pripravený konať. Jeho hrdinstvo nie je jednorazové, ale často na pokračovanie – niekoľko dní, týždňov, mesiacov, či dokonca rokov.
Buď všímavý
Ak sme odhodlaní stať sa hrdinami každodennosti, môžeme trénovať vlastnosti, ktoré k hrdinským činom potrebujeme. Prvým predpokladom je byť všímavým. Túto našu schopnosť si precvičíme na nasledujúcej jednoduchej hre:
Deti sedia alebo stoja v kruhu. Jedného dobrovoľníka pošleme na chvíľu „za dvere“. Dvaja účastníci si vymenia svoje miesta v kruhu alebo si vymenia nejakú časť svojho oblečenia. Následne dobrovoľníka pozveme opäť k sebe a jeho úlohou bude prísť na to, čo sa v kruhu zmenilo. Takto sa priebeh hry ďalej opakuje, kým sa nevystriedajú všetky deti alebo kým animátor neskončí hru na základe svojho uváženia.
Po hre môže nasledovať krátka diskusia: Ako ste sa pri hre cítili? Bolo náročné všímať si ostatných a zapamätať si ako kto vyzerá? Čo sme sa pri tejto hre naučili?
Buď otvorený
Keď budeme ako hrdinovia každodennosti všímaví, dokážeme ľahko zistiť, kto potrebuje našu pomoc. Okrem toho však budeme lepšie spoznávať aj ľudí okolo nás – čo sa im páči/nepáči, aké majú záľuby, ako sa majú v dnešný deň, čo ich teší, čo ich trápi – a vieme im pomôcť aj maličkosťou, napr. našim úsmevom, povzbudením, či pochvalou. Opäť si to môžeme precvičiť pri krátkej a jednoduchej hre:
Animátor má pripravenú tanečnú hudbu. Keď pustí nejakú pesničku, deti sa voľne prechádzajú vo vyhradenom priestore a tancujú. Keď hudba skončí, nájde si každý kamaráta do dvojice. Následne budú mať minútku, či dve na to, aby jeden druhé na ňom cení, za čo by ho chcel pochváliť/ povzbudiť. Po skončení určeného času animátor opäť pustí hudbu a takto sa to opakuje niekoľkokrát podľa uváženia animátora.
Po hre môže opäť nasledovať krátka diskusia: Ako ste sa pri hre cítili? Bolo náročné vyjadriť druhému pochvalu či povzbudenie? Čo sme sa pri tejto hre naučili?
Cesta hrdinu
Pre pobavenie a uvoľnenie sa s deťmi zahrajte stolovú hru z Rebríka.
Záver
Povzbudíme deti, aby sa v každom okamihu usilovali žiť hrdinstvo v maličkostiach. A hoci je to hrdinstvo v drobnostiach, treba k tomu veľa síl a aj pomoci. Preto je dobré stále prosiť Nebeského Otca, aby nám dával silu ku konaniu dobra a keď sa to aj nepodarí, aby nám pomohol vždy znovu začať.
Banská Štiavnica – pamiatka UNESCO
Cieľ: Opísať významnú kultúrnu pamiatku UNESCO na Slovensku – hľadať aj vo svojom okolí ľudí, zvyky či pamiatky, ktoré považujeme za hodné obdivu.
Pomôcky: Rebrík – článok na strane 6 – 7, pre každého výkresy, pastelky a perá.
Opis postupu realizácie:
Deťom najprv vysvetlíme, čo je to UNSCO:
UNESCO je organizácia patriaca do Organizácie spojených národov. Má celosvetovú pôsobnosť a jej hlavnou úlohou je vytvárať zoznam svetového, kultúrneho a prírodného dedičstva národov z celého sveta. Zameriava sa na ochranu pamiatok, ktoré sa nachádzajú na území jednotlivých štátov.
Jedna z kultúrnych lokalít zapísaných v zozname UNESCO je mesto Banská Štiavnica.
Spolu s deťmi si prečítame článok z novembrového Rebríka na strane 6 – 7.
Aktivita:
Deti budú mať za úlohu nakresliť ilustráciu k Povesti o jašteričkách.
Jednotlivé kresby potom zavesíme na nástenku.
Diskusia:S deťmi budeme spoločne uvažovať, či aj u nás v obci a okolí je niečo zaujímavé, čo by stálo za vyhlásenie za pamiatku UNESCO. Nesie to v sebe kus detektívnej práce, hľadania zaujímavostí, krás a informácií o ľuďoch, remeslách, budovách či prírodných krásach nášho okolia. Nezvyčajné príbehy a povesti môžu podčiarknuť vzrušenie z objavovania.
Spolu s deťmi vytvorme studnicu nápadov:
- Možno práve vo svojej obci nájdete kostol s najvyššou vežou, dom s nezvyčajným priečelím, zaujímavú kaplnku či už sto rokov staré hasičské auto – vyberte sa tam, zistite čo najviac zaujímavého a nezabudnite urobiť kvalitné fotografie.
- Zistíte, že sa vo vašej obci narodil významný spisovateľ, vedec, misionár či úžasný človek, o ktorom by mali všetci vedieť. Napíšte životný príbeh tejto osobnosti. Ak ešte žije, pridajte aj fotografie.
- A možno chcete upozorniť na skvelých ľudí z vašej obce, ktorí sú v niečom výnimoční a sú vzorom pre ostatných.
- Alebo objavíte zaujímavé remeslá, ktoré sa u vás vykonávali a možno sa ešte aj vykonávajú – čitateľom takto môžete viac priblížiť hrnčiarstvo, čipkárstvo, tkáčstvo, kováčstvo, či množstvo ďalších, možno už zabudnutých remesiel.
- Prehrabte sa v kronikách obce, v starých knihách a hľadajte výnimočné či nezvyčajné udalosti, objavte staré povesti alebo tajuplné príbehy z vášho kraja.
- Vyberte sa aj na výlety do okolia obce. Odkryjú sa pred vami čarovné prírodné zákutia, jazerá, vodopády, vysoké skaly a hlboké bralá. Odfoťte ich z rozličných pohľadov, pridajte aj zábery lesných kvetov, motýľov, mohutných stromov aj malých mravčekov.
- Alebo sú vo vašom okolí skvosty v podobe hradu, kaštieľa, zámku či drobnej drevenice s muškátmi v oknách. Všetko môžete fotiť, o všetkom hľadajte zaujímavé informácie a píšte o nich.
Na základe nápadov, ktoré ste spolu zozbierali si urobte plán jednotlivých vychádzok. Môže ich byť naozaj veľa – každá obec a jej okolie určite skrýva množstvo krás a zaujímavostí. Spolu s deťmi môžete nielen objaviť ten naj skvost z vašej obce, ale aj vytvoriť zaujímavú fotoreportáž, ktorú môžete poslať do redakcie časopisu Rebrík. Pridajte fotografie v čo najlepšej kvalite a spolu s opisom všetkých krás a zaujímavostí pošlite na adresu rebrik@rebrik.sk.
Veríme, že spolu s deťmi načriete do krás najbližšieho okolia a že sa o svoje objavy s ostatnými radi podelíte.