Čo všetko môžeme robiť s deťmi pri čítaní májového Rebríka
Máj, mesiac Panny Márie, nám ponúka momenty na premýšľanie o našej Nebeskej matke Márii a aj o našej mame, keďže v máji oslavujeme aj Deň matiek.
Naša MAMA
Hľadanie spojitostí medzi Nebeskou mamou a o našou mamou je obsahom prvej dvojstránky májového Rebríka a môže byť aj obsahom nášho stretka či vyučovacej hodiny.
Potrebujete: papiere, farbičky, korkové zátky, farebné papiere, nožnice alebo vyrážačku so srdiečkom, lepidlo, malé špajdle s hrotom, špagát.
Na úvod sa porozprávame s deťmi o našej mame a o Panne Márii. Môžeme začať slovami:
Každý má rád svoju mamu a každý vie, čo všetko mama pre nás robí. Často sa pritom podobá na našu Nebeskú mamu Máriu.
Vyzvite deti, aby sa stíšili a porozmýšľali, či si pamätajú na situáciu, ktorú prežili s mamou a bola podobná niektorému príbehu zo života Panny Márie. Potom nech každé dieťa danú situáciu nakreslí, prípadne napíše na papier.
Po nakreslení deti postupne porozprávajú o momentoch, kedy sa ich mama podobala Nebeskej matke. Na doplnenie môžeme prečítať 4 texty prirovnávajúce životy mamy a Panny Márie.
Na záver spoločne s deťmi pripravte prekvapenie pre mamičku.
Rozrežte korkové zátky ti na polcentimetrové krúžky. Na každý nalepte vystrihnuté alebo vyrezané srdiečko. Špajdľu zapichnite do korkového krúžka a priviažte mašličku zo špagáta. Deti si takéto špajdle môžu vziať domov a tam zapichnúť do sladkej alebo slanej maškrty či ovocia.
Byť v kontakte
S koncom mája prichádza aj ďalší ročník kampane MINIdigi, do ktorého na strane 25 pozývame všetkých čitateľov.
Cieľom kampane je, aby deti a mladí nachádzali správnu mieru vo využívaní médií v digitálnej dobe. Tvorcom kampane ide o vedenie detí a mladých k čnosti digitálnej miernosti. Vďaka princípu PAUZA/PLAY si všetci zapojení dávajú prostredníctvom MINIdigi výzvy pauzu, resp. sa snažia používať menej tie digitálne technológie, ktoré ich zbytočne oberajú o vzácny čas. Ušetrený čas môžu venovať hodnotným a kvalitným aktivitám.
Pripravte veľký plagát s MINIdigi výzvami, ktorý počas dní kampane zaveste v triede, v klubovni či v detskej izbe. Ak budeme mať v úvode kamapane s deťmi spoločné stretko, môžu si deti počas neho napísať na papieriky svoje MINIdigi výzvy, ktoré budú počas týždňa plniť. Poukážme na zmysel a dôležitosť plnenia MINIdigi výzvy celých 7 dní. Vďaka MINIdigi výzve sa učíme miernosti v používaní digitálnych technológií a chceme využívať čas na hodnotné aktivity. Tento rok chceme svoj čas venovať vytváraniu a prehlbovanie svojich vzťahov – kontaktov s druhými. Svoju výzvu si každé dieťa môže vybrať z tých, ktoré sú napísané na plagáte, alebo si môže vymyslieť svoju podľa toho, ktorá činnosť s digitálnymi technológiami ich najviac a zbytočne oberá o vzácny čas. Povzbuďme deti, aby si vybrali inú, možno práve náročnejšiu výzvu ako predchádzajúci rok.
Deti svoje papieriky s výzvami položia pri modlitbe k sviečke a po modlitbe si ich zoberú domov, aby na svoju výzvu nezabudli.
Tomu, kto bude mať napísanú MINIdigi výzvu dajú animátori na ruku MINIdigi náramok ako symbol rozhodnutia plniť MINIdigi výzvu. Náramok zároveň deťom pripomína ich výzvu a je to viditeľný znak MINIdigi hrdinstva aj pre iné deti.
MINIdigi výzvy:
- Buď na mobile o polovicu času menej ako zvykneš bývať.
- Odlož si mobil počas stolovania.
- Vydrž, čo najdlhšie bez nabitia mobilu/počítača.
- Daj si limit, kedy odložíš obrazovky.
- Keď Ti niekto napíše, radšej mu zavolaj.Kontroluj si sociálne siete len raz za deň.
- Pozeraj len 1 rozprávku/časť seriálu za deň.
- Vymaž si aspoň jednu aplikáciu, na ktorej tráviš zbytočne veľa času.
- Nepoužívaj displeje po 18:00.
- Nehraj žiadne hry na mobile/tablete/počítači.
Prinášame vám návrh na jedno stretko, ktoré môžete realizovať počas kampane a s ktorým súvisí aj strana 25 v májovom Rebríku.
CIEĽ: Priblížiť komunikáciu pomocou listov a poukázať na to, že list (email) je špeciálny a osobný typ kontaktovania sa.
Náročná cesta
POMÔCKY: 2x zápalky, rozstrihané slová z Prílohy 4 – Veta.
PRIEBEH: Komunikácia pomocou listov je náročný, ale zaujímavý typ kontaktovania sa. Kým príde list k adresátovi, musí prejsť dlhou cestou. Aj my v nasledujúcej aktivite budeme prekonávať náročné úlohy.
V závere aktivity hráči vo svojich družstvách skladajú vetu zo slov, kde nemáme správnu odpoveď, čím chceme poukázať na to, že každý z nás dáva do písania listu niečo jedinečné. Pripravíme dráhu, kde označíme štart, určíme miesta, kde budú plniť tri úlohy a na konci dráhy dáme každému družstvu papieriky so slovami. Hráči sa rozdelia na dve družstvá a postavia sa za seba do zástupu na štartovaciu čiaru. Animátor hráčov odštartuje a úlohou detí je vybehnúť, splniť tri úlohy a vziať si slovo na konci dráhy. Úlohy sú nasledovné:
- urob 5 drepov
- vlož všetky zápalky do krabičky v rovnakom smere
- podlez lavičku alebo prekážku vytvorenú zo špagátu, ktorý bude upevnený pomedzi 2 stromy
Postupne sa vystriedajú všetky deti. Hra končí, keď si obidve skupinky zoberú všetky slová, z ktorých poskladajú vetu: „Ahoj, Peťko, včera som bol na výlete v Tatrách a dnes som navštívil starkú.”
Na sieti (Hlavný vysielač – vedľajší vysielač)
POMÔCKY: lopta (môžeme na ňu nalepiť @ vytlačený na papieri).
PRIEBEH: Na začiatku deťom priblížime, o čo v hre pôjde. Už sme si povedali o komunikácii pomocou písania listov. Podobnou formou kontaktovania je e-mail. Ako vieme, e-maily sa posielajú pomocou internetu po sieti. Je to veľmi rýchly spôsob doručenia niečoho, čo chceme niekomu inému povedať. Teraz si budeme takýto “e-mail” navzájom posielať. Ale bude to chcieť postreh.
Hráči stoja v kruhu. Jeden z nich drží loptu (e-mail), na ktorej je nalepený veľký zavináč. Hráč je odosielateľom e-mailu. Povie meno iného hráča, a potom mu hodí loptu. Menovaný hráč je prijímateľom. Musí loptu chytiť a tí dvaja, ktorí stoja vedľa neho na ľavej aj pravej strane musia rýchlo zdvihnúť nad hlavu tú ruku, ktorá je bližšie k prijímateľovi. Plnia funkciu vedľajších vysielačov. Hráč, ktorý chytil loptu, povie meno ďalšieho hráča a hodí loptu. Vedľajšie vysielače zložia ruky naspäť k telu. Ak menovaný hráč nechytí loptu trikrát v priebehu celej hry, stratí energiu, teda stojí na mieste a nereaguje ako vysielač. Teraz musia hráči dávať dobrý pozor, pretože fungujú ako vedľajšie vysielače aj cez niekoľko hráčov, ktorí akurát nemajú energiu. Teda vedľajší vysielač pre toho, kto práve chytil loptu je ten hráč, ktorý má energiu a je k nemu najbližšie. Dávame pozor, aby sa neopakovali stále tie isté deti a vystriedal sa každý.
Alternatíva pre mladšie deti
Deti stoja v kruhu a jedno z nich drží loptu. Povie meno hráča, ktorému chce poslať “e-mail” (loptu) a deti si za radom do kruhu čo najrýchlejšie podávajú loptu, až kým sa “po sieti” nedostane k prijímateľovi. Hru pre spestrenie môžeme upravovať. Napr: deti musia vydávať nejaký zvuk pri podávaní, meníme rýchlosť podávania, pred tým, ako lopta príde k prijímateľovi, zmeníme smer a musí sa podávať do druhej strany… Opäť dávame pozor, aby sa neopakovali stále tie isté deti a vystriedal sa každý.
Morseova abeceda
POMÔCKY: Morseova abeceda pre každé dieťa – strana 25 májového Rebríka, vopred zakódovaný text – Slepí vidia, chromí chodia, malomocní sú čistí, hluchí počujú, mŕtvi vstávajú a chudobným sa hlása evanjelium. (Mat 11,5)
PRIEBEH: Niekedy si správy odovzdávame podľa určitých signálov. Najčastejšie používané signály sú signály Morseovej abecedy. Každý účastník dostane tabuľku s Morseovou abecedou a zakódovanú časť textu. Necháme čas na riešenie zakódovaného textu s tým, že môžeme pomáhať, ak by mal niekto problém. Odkódovaný text si každý zapíše na osobitný papier. Keď budú všetci hotoví, pokúsime sa zložiť text dokopy tak, aby boli jednotlivé časti v správnom poradí. To, čo nám vznikne, si prečítame a môžeme si k tomu niečo povedať.
Zhrnutie dňa
Najskôr sa s deťmi pozdieľame o tom, ako sa im darí plniť výzvu, ktorú si zvolili a pripomenieme im, aby na ňu nezabudli. Postupne sa dostaneme k listu. Pýtame sa detí, čo vedia o listoch, či by chceli niekedy napísať list, alebo či už nejaký aj napísali. Detí sa môžeme opýtať aj na to, v akých situáciách by použili jednotlivé prostriedky kontaktovania sa. E-mail a listy nám pomáhajú skontaktovať sa s niekým, ak sa s ním neviem stretnúť osobne, alebo potrebujeme niečo rýchlo vybaviť. Vďaka Braillovmu písmu sa vedia nevidiaci ľudia skontaktovať s obsahom knižky, s tým, čo do nej autor napísal. Vďaka Morseovej abecede sa ľudia dokážu pomocou signálov spojiť a dorozumievať na veľké vzdialenosti.
Tieto formy teda nahrádzajú osobný kontakt. Majú však aj svoje osobitné výhody. List vie byť aj osobitne pekným a zaujímavým spôsobom, ako sa s niekým skontaktovať. Tým, že nad textom premýšľame, opravujeme ho a snažíme sa ho napísať čo najlepšie, vytvárame niečo pekné a zaujímavé. Listy a obálky môžeme ozdobovať a je predsa iné, keď si môžeme otvoriť obálku a prečítať rukou napísaný list. Má to osobitné čaro. Veď, kto z nás sa nepoteší, ak si v schránke nájde list od kamaráta? K e-mailu zas môžeme pridať smajlíky, fotky a prílohy. Osobný kontakt je skvelý, ale aj každý z týchto typov kontaktovania má niečo do seba.
V prílohe v strede májového čísla Rebríka – v skladacej knižke s názvom Môj MINIdigi týždeň – ponúkame niekoľko tipov na rozličné zaujímavé aktivity počas celého týždňa kampane– vyrobiť si MINIdigi škatuľku, rodinný kalendár či vlastné piškvorky, alebo upiecť chutné cookies. Nezabudnite sa na záver každého dňa kampane spolu s deťmi v triede, na stretku či v rodine pomodliť MINIdigi modlitbu, ktorá je na poslednej strane knižky.