Čo všetko môžeme robiť s deťmi
pri čítaní májového Rebríka
Byť ako Mária
Cieľ: počas mája sa usilovať s deťmi viac poznať Pannu Máriu, usilovať sa poznávať jej čnosti a hľadať ju v ľuďoch, ktorý ich žijú a najmä – usilovať sa žiť ako Mária s pomocou hľadania príkladu aj u ľudí, ktorí žijú okolo nás.
Špecifické ciele:
- pochopiť slovo čnosť, jeho obsah a prijať ho do slovníka svojho života
- objaviť možnosť stať sa svätým, keď budeme rozvíjať svoje cnosti, keď budeme na nich pracovať a prehlbovať ich.
Potrebujeme: májový Rebrík, tabuľu s fixkami, vystrihnuté okvetné lístky bieleho a aj farebných papierov – z jedného papiera A4 – jeden okvetný lístok pre každé dieťa, pero alebo fixky, prípadne obrázky zo života Panny Márie (zvestovanie, navštívenie, hľadanie nocľahu, útek do Egypta, nájdenie Ježiša v jeruzalemskom chráme, Mária pod krížom, pieta…), detský mikrofón – alebo mikrofón z rolky toaletného papiera
Úvod do témy:
Na stretnutí sa spýtame detí, ktorý je najkrajší mesiac v roku – usilujeme sa priviesť ich postupne k odpovedi, že najkrajší je máj. Postupne vymenovávame dôvody – kvitnú stromy, je teplo, všade je plno vône… Spýtame sa aj, ktoré z detí má v máji narodeniny a meniny. Doplníme, že celý máj je aj mesiacom Panny Márie – Mamy všetkých mám.
Vyzveme deti, aby postupne rozprávali, čo všetko už vedia o Panne Márii. Vedieme ich tak, aby hovorili o zvestovaní, navštívení, hľadaní nocľahu, útek do Egypta, nájdení Ježiša v jeruzalemskom chráme, Márii pod krížom, snímaní z kríža – pieta… Jednotlivé udalosti zapisujeme na tabuľu.
Keď máme zapísané všetky udalosti, animátor / učiteľ stručne porozpráva o živote Panny Márie a jednotlivé body zoradí podľa časovej postupnosti. Zdôrazníme, že všetko, čo Mária prežila, prežila vždy s ochotou plniť Božiu vôľu a dobre poznala aj radosť a aj bolesť. Je najsvätejšia zo všetkých ľudí, a preto je pre nás vzorom, na ktorý sa chceme podobať, chceme pestovať dobré vlastnosti – čnosti, ktoré má.
Dynamika: Interview:
Deti individuálne – alebo, ak je viac detí tak môžu po dvojiciach – premýšľajú, aké čnosti má Panna Mária. Animátor/učiteľ sa hrá na novinára, chodí pomedzi deti s mikrofónom a pýta sa ich, či poznajú Pannu Máriu a aká je podľa nich. Pri každom dieťati spojí otázku s inou časťou z jej života. Napr:
Počul som, že Panna Mária išla za svojou príbuznou Alžbetou, lebo sa dozvedela, že čaká dieťa. Čo si myslíš, prečo za ňou išla? Aká vlastnosť ju tam poháňala?
Napr. odpoveď: Ochota, pracovitosť, húževnatosť…
Pri ostatných môže byť: zvestovanie – poslušnosť, živá viera; hľadanie nocľahu – trpezlivosť, pokora; narodenie – skromnosť, starostlivosť, radosť, nájdenie Ježiša – všímavosť, múdrosť, láskavosť, útek do Egypta – vytrvalosť, húževnatosť,…
Každé dieťa svoju odpoveď potom napíše na svoj okvetný lístok a dá animátorovi/učiteľovi. Ten okvetné lístky pripevní na tabuľu/nástenku – vytvorí z nich kvet. Potom postupne prečíta všetky vlastnosti a spýta sa detí, či takéto vlastnosti majú aj iní ľudia. Po kladnej odpovedi si spoločne prečítajú článok v Rebríku na strane 2 – 3.
Po prečítaní článku prejde animátor/učiteľ k cnostiam napísaným na okvetných lupienkoch. Prečíta ich a vyzve deti, aby popremýšľali, kto v ich okolí má danú vlastnosť – čnosť a prečo si to myslia. Na lupienok z druhej strany potom napíšu mená ľudí, ktoré hovorili (na lupienkoch môže byť aj viac mien).
Deti môžu príbehy o spomínaných ľuďoch aj napísať a poslať ako odpoveď do redakcie časopisu Rebrík.
Určite bude na mnohých lupienkoch napísané mama – tu môžeme v rámci zakončenia povedať, že máj je pekný mesiac aj preto, že v ňom oslavujeme aj Deň matiek. A na ten sa pripravíme na ďalšom stretku /vyučovacej hodine.
Pozdrav plný vďaky
Cieľ:
Uvedomiť si význam a úlohu mamy v živote každého z nás a
Špecifické ciele:
- Doplniť vety na základe svojich pocitov
- Vytvoriť darček pre mamu
Aktivita podporuje u detí úctu k matkám, je vhodnou inšpiráciou pre pripomenutie si úlohy
matky v živote dieťaťa a vzájomného vzťahu dieťaťa a matky v rámci každodenného spolužitia. Prostredníctvom aktivizujúcej metódy nedokončených viet si deti môžu zábavnou formou zopakovať nielen učivo náboženstva, slovenského jazyka a literatúry, vlastivedy, ale aj rozvíjať tvorivosť i manuálne zručnosti na pracovnom vyučovaní. Aktivita je však zameraná predovšetkým na rozvíjanie emocionálnej oblasti osobností žiakov, slúži na utužovanie vzájomných vzťahov dieťaťa a matky; na uvedomenie si významu rodiny v živote človeka; na budovanie hodnotového rebríčka. Zároveň motivuje k zamysleniu sa, k vyjadreniu vlastných myšlienok, názorov, k prejavu úcty a k hľadaniu riešení.
Potrebujeme: výkres (A4), prílohovú stredovú štvorstranu májového Rebríka, nožničky, lep, pero, farbičky, ceruza, papier A4 alebo tabuľu či baliaci papier na písanie
Deti pripravia pre svoju mamu prekvapenie v podobe darčeka, ktorý samostatne vyrobia z prílohy Rebríka.
Je dôležité pripomenúť deťom, aby sa nezabudli poďakovať svojim mamám za všetko, čo pre ne robia, za námahu pri domácich prácach, starostlivosti o každú maličkosť týkajúcu sa všetkých členov rodiny. Je vhodné, ak je poďakovanie adresované aj osobne, prostredníctvom krátkej osobnej správy, ktorú môžu napísať do kvetináča plného odkazov.
Deti si vystrihnú všetky časti vystrihovačky z Rebríka, poskladajú stonky a zlepia s listami.
Do kvetináča deti napíšu, za čo všetko chcú mamičke poďakovať a do kvetov vpíšu, na ktorý zážitok s mamou najradšej spomínajú. Niektoré kvety môžu byť vyplnené dokončenými vetami ale aj kupónom na špeciálne mamino želanie alebo na skutok, ktorý deti chcú pre mamu urobiť.
Najprv sa deti usilujú dokončiť všetky vety.
- Mám rád/rada, keď mama …
- Mama, vždy sa smeješ, keď …
- Viem, sa ti, mama, páči …
- Viem, že ťa vždy poteší, keď …
- Si pre mňa dôležitá, lebo …
- Cítim sa bezpečne, keď mama …
- Ak si smutná, …
- Potešíš ma vždy, keď …
- Najradšej by som ťa …
- Chvíle s tebou, mama, sú …
- Mama, vždy mi pomáhaš v …
- Bez teba viem urobiť …
- Mrzí ma, keď…
- Urobím ti radosť, keď …
- Mám rád/rada, ak s tebou …
- Na teba sa nedá zabudnúť, lebo …
- Ďakujem ti za to, že …
Nedokončené vety je možné podobne využiť aj pri témach, ktoré sa týkajú priateľstva, vzťahov na stretku, v triede, vyjadrení úcty k starším, uvedomení si miesta učiteľa v živote žiaka a pod.
Deti si môžu vybrať niektoré z dokončených viet a napísať ich na kvet. Kvety potom prilepia na koniec stoniek. Do zárezov v kvetináči zasunú stonky s kvetmi a hotový kvetináč prilepia na výkres. Takýto hotový pozdrav môžu venovať mame ku Dňu matiek.