Čo všetko môžeme robiť s deťmi pri čítaní júnového Rebríka
Priateľ je poklad
Predprázdninové stretko, vyučovacia hodina, či rozhovor v rodinnom kruhu sa môže viesť v duchu priateľstva tak, ako sa nesie celé júnové číslo časopisu Rebrík.
- vytvorte príjemné prostredie a uvoľnenú atmosféru
- povzbudzujte deti a pomôžte im uvoľniť sa – možno nejakou pesničkou alebo veselým príbehom či vtipom
- Po uvoľnení sa začnite rozprávať o priateľstve:
Priateľstvo je vzácny dar, nedá sa kúpiť za peniaze a spája ľudí po celom svete. Je rozdiel medzi kamarátstvom a priateľstvom. Kamarátov môžeme mať veľa, ale hovorí sa, že priateľov spočítame na prstoch jednej ruky. Je to veľmi ťažko opísateľný cit, ktorý nám vždy rozžiari deň a priatelia sú ako kvety. V priateľstve sú dni šťastné, ale aj dni skúšok a nedorozumení. Presne tak ako každý deň nesvieti slnko, príde zlé počasie, dážď a vietor. Hovorí sa: V núdzi poznáš priateľa… Niektorí ľudia sa len hrajú na priateľov a priateľstvo preverí čas, ochota a pomoc. Každý z nás má šancu byť dobrým človekom a priateľom.
Stretko o priateľstve
Potrebujete: Detskú Bibliu – príbeh o Dávidovi a Jonatánovi – príp. 1Sam 20,1-17, dve stoličky, toľko Rebríkov č. 10, koľko je detí.
Sadnite si s deťmi do kruhu. V strede kruhu sú dve voľné stoličky. Animátor uvedie stretko tým, že sa spýta, či majú deti kamarátov (pri starších sa môže spýtať aj na priateľov). Potom premostí povie, že aj v Biblii nájdeme mnoho príbehov priateľstva. Nechá deti premýšľať, či poznajú nejaké priateľstvá z Biblie.
Po rozprávaní detí sa animátor sústredí na jeden biblický príbeh priateľstva medzi Jonatánom a Dávidom. Môže príbeh prerozprávať, alebo prečítať z Biblie
Po prečítaní príbehu spoločne s deťmi animátor hľadá znaky priateľstva medzi Jonatánom a Dávidom.
Následne pokračuje tým, že pozve jedno dieťa zo stretka, ktoré si sadne na stoličku a to na ďalšie voľné miesto zavolá svojho kamaráta. Nahlas mu povie, čo si na ňom váži, prečo ho má rado, za čo mu ďakuje a podobne. Pri aktivite dbajte o to, aby sa zapojil každý a aby každý bol oslovený ako kamarát. Ak ostane niekto neoslovený, animátor si ho vyberie ešte na záver mu povie, čo si na ňom váži.
Po tejto aktivite vyzve animátor deti, aby sa dali do dvojíc aj so svojím kamarátom – ak sa niektorí dajú do trojice, môže byť aj to. Animátor sa pýta detí:
Ako dobre poznáš svojho kamaráta? A ako dobre pozná on teba? Urobte si kvíz priateľstva a zistite, ako dobre sa poznáte.
Najprv jedno dieťa vyplní svoju časť tabuľky. Potom ju zohne, aby ju kamarát nevidel a rovnaké otázky vyplní kamarát. Deti odpovedajú podľa toho, ako kamaráta pozná, alebo čo si myslia, že ho charakterizuje. Na záver si odpovede porovnajú. Tabuľku nájdete v Rebríku č. 10 a aj tu.
Recept na dobrého priateľa
Uveďte deti do aktivity:
Určite všetci už vyskúšali v kuchyni nejaké zaujímavé recepty, či už veľmi jednoduché alebo zložitejšie, podľa toho ako nás táto oblasť zaujíma. Základom každého receptu sú ingrediencie nevyhnutné na úspešné varenie, pečenie alebo iné kulinárske dobroty. Okrem toho každý recept má stanovený popis ako postupovať, koľko čoho máme pridať a čo urobiť aby sa varenie podarilo. Varenie je ako hra alebo umenie, pri ktorom dávate priestor svojej fantázii a tvorivosti a z čoho v závere máte radosť a dobrý pocit.
Dnes budeme pripravovať recept na dobrého priateľa a budeme postupovať ako pri varení v kuchyni.
Pripravíme si ingrediencie, ktoré by mohli byť súčasťou tohto receptu. Čo všetko tvorí dobré priateľstvo?
Deti môžu vymenovávať ingrediencie: napr. porozumenie, úprimnosť, úsmev, super zážitky, priateľská pusa, objatie, pomoc, dôvera, veľké a dobré srdce a pod…
Potom si v skupinkách vyberú svoje dávkovanie a množstvo v gramoch, litroch, hrstiach, lyžičkách a pod…
V závere napíšu postup, dávkovanie a spôsob podávania. Fantázii sa medze nekladú, vyzvite deti, aby sa nebáli experimentovať a aby zapojili svoje zmysly.
Napr.: Všetky prísady okrem zrniek pozornosti a kila objatí dôkladne a poriadne premiešame. Dáme zapiecť do rúry na 20 minút. Potom pocukrujeme kilom objatí a okoreníme zrnkami pozornosti. Podávame na tanieri a ochutíme jednou kamarátskou pusou.
Všetky recepty si postupne prečítame, v každom recepte sa snažíme nájsť originalitu, účastníkov pochválime a recepty dáme na viditeľné miesto alebo výstavku. Na záver si spoločne pripravíme niečo dobré na zahryznutie, čo všetci máme radi a môžeme pokračovať v rozhovore.
Možné pokračovanie, následné aktivity:
- napísať svojmu priateľovi list, sms alebo mail
- pozvať, stretnúť sa s priateľom a spoločne uvariť niečo dobré
- v podobných aktivitách vybrať si na tvorbu receptu iné hodnoty, ako napr.: rodina, zdravie a pod.
- jednoduché pohostenie s prezentáciou receptu môže byť súčasťou motivácie
Nasleduje niekoľko hier, v ktorých sa deti naučia viac spolupracovať s kamarátom:
Prekážková dráha naslepo
Pripravte prekážkovú dráhu, ktorú budú deti prechádzať vo dvojici tak, že jeden bude mať zaviazané oči. Musí sa úplne spoľahnúť na kamaráta, aby zistil, kde má zabočiť, kde pribrzdiť, aby sa nebuchol, kde dávať pozor na prekážku či zmenu terénu.
Písanie spoločným perom
Na pero alebo fixku priviažte viacero povrázkov. Každý z účastníkov si zoberie jeden povrázok. Povrázky sa napnú tak, aby pero stálo na papieri. Potom koordinovaným ťahaním povrázkov deti píšu nejaké slovo alebo kreslia obrázok, na ktorom sa vopred dohodli.
Na záver animátor vyzve deti, aby si vytvorili Knihu plnú kamarátov. Počas prázdnin spoznajú nových kamarátov a je dobré pamiatku na každého z nich. V prílohe Rebríka č. 10 je niekoľko strán knižky, ktorú deti postupne dávajú vyplniť novým kamarátom a doplnia ju svojou fotografiou alebo autoportrétom. Ak bude kamarátov viac, ako je strán v knižke, tu sú pripravené ďalšie strany na stiahnutie.
Prázdninový deň s Rebríkom
Dni pred prázdninami – ale aj počas nich ponúkajú priestor pre Deň radosti či veselú táborovú stopovačku. Opäť je tu Rebrík, ktorý môžeme využiť na veselé úlohy pre niektoré stanoviská. Stačí si prelistovať jednotlivé čísla z 33. ročníka, ktoré sú plné veselých hlavolamov, úloh pre predškolákov i pre väčšie deti v rozličných rubrikách:
Škola stonožky Jožky – úlohy pre predškolákov a prvákov – zamerané na rozvíjanie motoriky, logického myslenia, gramatických a matematických zručností.
Veselí duchom – úlohy pre žiakov prvého stupňa ZŠ zamerané na témy liturgických období.
Rika v Hádankove – veselé úlohy pre žiakov prvého stupňa ZŠ zamerané na rozvíjanie logiky, gramatických a matematických zručností.
Ponúkame niektoré z úloh z rubriky Rika v Hádankove. Veríme, že budú inšpiráciou a siahnete po ďalších číslach Rebríka, aby ste vytvorili zaujímavé stanovišita.
- Zoradené výsledky príkladov od najmenšieho po najväčší ti prezradia názov krajiny, z ktorej pochádza vzácny umelecký predmet, ktorý je ukrytý poklade.
- Ďalej sa dostaneš len vtedy, ak správne priradíš ingrediencie k jednotlivým druhom pizze.
- Ktorým ťahom pozbieraš najviac jabĺk? Zapíš si, koľko sa ti ich podarilo nazbierať a utekaj ďalej.
- Pozbierané jablká sú pre teba ťažké. Odlož ich do drevenej ohrady, ktorú musíš rýchlo vyrobiť. Koľko latiek budeš potrebovať, ak vieš, že všetky sú rovnakej veľkosti?
- Rád sa hrávaš domino? Očísluj dominové kocky podľa postupnosti. V cieli si potom môžeš zahrať skutočné domino.
- Skôr, ako pôjdeš ďalej, musíš lesnému babke ježibabke upiecť medovníky na strechu chalúpky. Priraď formičky k jednotlivým medovníkom a dokresli chýbajúce formičky.
- Natrafil si na lesný požiar. Zavolaj na číslo, ktoré nájdeš v bludisku z dymu. Vieš, komu číslo patrí?