Čo všetko môžeme robiť s deťmi pri čítaní júnového Rebríka
Vlakom na prázdniny
V júni sa už „sprázdninieva“ a je to cítiť aj v júnovom Rebríku, kedy sa spolu s deťmi vyberieme VLAKOM NA PRÁZDNINY. Taký je aj názov témy júnového Rebríka.Pred prázdninami by bolo (najmä pre chlapcov) zaujímavé viac sa porozprávať o vlakoch. Ba môžete si pripraviť celý vyučovací deň s témou vlak – príklady z matematiky umiestniť do vagónov, čítať príbeh Pomôcť môže aj júnový Rebrík. Vyzvite deti, aby prelistovali encyklopédie a pripravili si nejaké zaujímavosti o vlakoch, ktoré ich zaujali a o ktoré sa podelia s ostatnými. Bolo by fajn, keby sa trieda alebo miestnosť, kde bude stretko, predtým vyzdobila – mohla by sa zmeniť na vlakové kupé, alebo ju možno vyzdobiť rozličnými vagónmi a pod.
Na stretku – či vyučovacej hodine – deti porozprávajú, aké zaujímavosti o vlakoch našli. Potom spoločne môžeme prečítať zaujímavosti zo strany 2 – 3.
Na záver vybehnite von a zahrajte sa hru na vlaky. Deti rozdeľte aspoň na 3 skupiny. V skupine by malo byť 4 – 6 detí.
Deti vyrážajú na trať za sebou. Prvý je rušeň a za ním bežia vagóny. Rušeň, resp. rušňovodič určuje, kadiaľ bude jeho vlak bežať. Vlaky sa vedia pohybovať len po koľajniciach (teda po čiarach nakreslených kriedou. V telocvični sú to čiary. Aby ste si hru v telocvični zahrali, je potrebné mať dostatok čiar. Ak nie sú čiary, rušeň si sám vyberá trasu pre svoj vlak. Musí však dbať o dôležité predpisy:
- Rušeň sa stará o svoje vagóny. Nesmie im ujsť, vlak drží pokope.
- Vlaky sa nesmú zrážať. Rušňovodiči si koľajnice vyberajú tak, aby oproti nestreli iný vlak.
- Po cca 20 sekundách vedúci zakričí „výmena“ a rušeň sa zaradí na koniec vlaku. Druhý v poradí sa stáva rušňom.
- Vlaky musia stále behať. Nesmú sa zastavovať a nesmú sa križovať – až kým vedúci neodpíska stanicu.
Prázdninový vlak vďaky
Skôr ako sa skončí školský rok, urobte si ešte predprázdninovú hodinu alebo stretko.
Potrebujete:
Najlepšie bude, ak na stretku bude mať každý júnový Rebrík, lebo je v ňom vystrihovačka prázdninového vláčika – aby si každé dieťa mohlo poskladať svoj vláčik. Potrebné budú aj nožnice, lep, veľa obrázkov rozličných prázdninových aktivít – tábor, pobyt pri mori, deti so starými rodičmi, turistika, akvapark, pamätihodnosti, magnety alebo špendlíky, vytlačené a vystrihnuté kartičky, ktoré sa dajú vložiť do vagóna. Kartičiek by malo byť minimálne toľko, koľko detí je na stretku + dve ukážkové kartičky.
Na začiatku stretka sa spýtajte detí, aké majú plány na prázdniny. Deti odpovedajú – a podľa toho, čo budú hovoriť, budeme dávať na nástenku zodpovedajúce obrázky – vznikne hustá mozaika rozličných aktivít.
Aktivitu uzavriete slovami:
Ako vidíte, cez prázdniny zažijete veľa zaujímavého. Čakajú vás chvíle pri mori, tábor, pobyt u starých rodičov, návšteva jaskyne či nádherného zámku. Budete mať čas na dobrodružstvá, šantenie vo vode či opekačku. Určite si nájdete aj nových kamarátov, alebo sa naučíte zaujímavé hry. Pri všetkých prázdninových aktivitách však nezabúdajte na Boha. Poďakujte mu za nové objavy, nevšedné zážitky, nezabudnuteľné chvíle i za obyčajné pokojné sni s rodinou. Urobte si prázdninový vláčik, ktorý naplníte nielen spomienkami na prázdniny, ale najmä vďakou za každý jeden prázdninový zážitok.
Deti si podľa návodu v Rebríku vystrihnú a zlepia svoj vlak aj s vagónom.
Keď sú vláčiky hotové, dajte každému dieťaťu aspoň jednu kartičku a vysvetlite, ako môžu vagón počas prázdnin napĺňať vďakou:
Nakreslite každý svoj prázdninový zážitok a dopíšte k nemu krátku modlitbu, v ktorej budete Boha chváliť a ďakovať mu za malé i veľké radosti. Každú takúto zážitkovo-modlitbovú kartičku vložte do vagónika. Takto môžete ďakovať počas celých prázdnin. Kartičky si na konci prázdnin môžete vybrať a prečítať si, čo všetko vám prázdniny priniesli a za čo môžete Pánu Bohu stále ďakovať.
Vyzvite deti, aby vláčik, alebo aspoň tie naj kartičky doniesli na prvé stretko po prázdninách. Lepšie sa im bude potom rozprávať o prázdninových zážitkoch a môžete ich využiť na príjemné ďakovné stretko.
Prázdninový deň s Rebríkom
Slnečné dni ponúkajú priestor pre Deň radosti či veselú táborovú stopovačku. Opäť je tu Rebrík, ktorý môžeme využiť na veselé úlohy, ktoré môžeme využiť na niektorých stanoviskách. Stačí si prelistovať jednotlivé čísla z 32. ročníka, ktoré sú plné veselých hlavolamov, úloh pre predškolákov i pre väčšie deti v rozličných rubrikách:
Škola stonožky Jožky – úlohy pre predškolákov a prvákov – zamerané na rozvíjanie motoriky, logického myslenia, gramatických a matematických zručností.
Veselí duchom – úlohy pre žiakov prvého stupňa ZŠ zamerané na témy liturgických období.
Rika v Hádankove – veselé úlohy pre žiakov prvého stupňa ZŠ zamerané na rozvíjanie logiky, gramatických a matematických zručností.
Ponúkame niektoré z úloh z rubriky Rika v Hádankove. Veríme, že budú inšpiráciou a siahnete po ďalších číslach Rebríka, aby ste vytvorili zaujímavé stanovišita.
- Skôr, ako sa vyberieš po stopách pokladu, do prázdnych miest doplň obrázky tak, aby sa pravidelne striedali.
- Skupina iných pátračov si urobila dve spoločné fotografie. Kto je len na jednej fotografii?
- Aj žabka vie pomôcť pri hľadaní pokladu. Ak budeš postupovať podľa šípky, zistíš, či žabka prišla k lopúchu alebo k muchotrávke.
- Skôr, ako budeš pokračovať v pátraní, môžeš sa posilniť sladkými dobrotami. Správne ich poukladaj na jednotlivé tácky. Rytmický notový zápis ti prezradí, čo kam patrí.
- Ak nájdeš medzi sliepkami dve úplne rovnaké, môžeš sa pobrať ďalej.
- Osvieženie ti určite padne vhod. Čo tak dať si zmrzlinu? Vyfarbi kopčeky na každom kornútku, keď vieš, že zmrzliny budú: čučoriedková – fialová, vanilková – žltá, čokoládová – hnedá, jahodová – červená, pistáciová – zelená. Pozor, každý kornútok má mať inú kombináciu zmrzlín!
- A konečne je tu poklad – staré strieborné a zlaté mince. Hodnoty strieborných mincí majú násobky čísla 3 a hodnoty zlatých mincí násobky čísla 4. Ktorých bolo viac?
Veľa krásnych prázdninových zážitkov a plný vláčik vďaky zo srdca všetkým želá redakcia časopisu Rebrík.