Čo všetko môžeme robiť s deťmi
pri čítaní februárového Rebríka
Ježišove podobenstvá – práca so Svätým písmom
Učme deti získavať vzťah k Božiemu Slovu, aby sa ho naučili pravidelne čítať a počúvať v ňom Boží hlas, ktorý sa ku každému osobne prihovára. Preto je dobré či v škole , na stretkách, ale najmä v rodine spolu s deťmi denne otvárať Bibliu a čítať si z nej. Dobré je vyberať z evanjelií časti, ktoré sú deťom blízke. Vo februárovom Rebríku sme sa zamerali na podobenstvá.
Skôr, ako si vyberieme niektoré z podobenstiev, prečítajte si s deťmi v Téme o tom, čo sú podobenstvá a prečo ich Ježiš používal.
Každý deň, alebo každú vyučovaciu hodinu či stretko si vyberte niektoré z desiatich podobenstiev, o ktorých sa píše v prílohe Rebríka. Začnite modlitbou:
V mene Otca, i Syna, i Ducha Svätého. AMEN.Zastavme sa na chvíľku v tichu a ponorme sa hlbšie do Božej prítomnosti. Pán Ježiš je tu medzi nami v našom spoločenstve. Ďakujeme ti, Ježišu, za tvoju prítomnosť a za tvoje slovo, ktorým nás chceš dnes osloviť. Ty sám si povedal: „Kde sú dvaja alebo traja zhromaždení v mojom mene, tam som ja medzi nimi.“ V nasledujúcich chvíľach chceme počúvať tvoj hlas a chceme spoznávať, čo každému z náš osobitne chceš týmto slovom povedať. Chceme v tichu s láskou načúvať tvojmu slovu.
Započúvajme sa do slov Svätého Písma…
Prečítajte si spoločne s deťmi jedno z podobenstiev. Nebojme sa text aj zopakovať a ísť na hlbinu. Po prečítaní pracujte ďalej s daným podobenstvom. Môžete:
- zahrať dramatizáciu daného podobenstva. Vopred povedzte deťom, čo si majú nachystať – napr. šatku, šál, vestu, palicu a pod. – každé dieťa niečo iné, Učiteľ či animátor dopredu rozdelí deťom postavy a dohodnú si aj texty. Dobre je vopred prichystať osobitné texty pre jednotlivé postavy.
- zahrať pantomímu – niektoré deti si pripravia podobenstvo ako pantomímu. Po ukážke budú ostatné deti hádať…
- podobenstvo po prečítaní nakresliť – pritom možno pustiť pokojnú hudbu, aby dieťa mohlo podobenstvo počas kreslenia prerozjímať
- v určenom časovom limite priniesť napr. 5 vecí, ktoré môžu nejako súvisieť s podobenstvom. Deti potom hovoria, čo priniesli a prečo – čo im predmet asocioval…
Na záver si deti vypracujú úlohu, ktorá je pri prečítanom podobenstve. Deti ju nájdu v prílohovej knižke februárového Rebríka Ježišove podobenstvá.
Čo vieš o pôste? – veľká súťažná šou
Cieľ: Zábavnou formou si osvojiť niekoľko základných vedomostí o pôste.
Pomôcky: Rebrík č. 6, papiere pre každú skupinku. Na každom je vedľa seba 6 okienok na vpísanie tajničky, perá, doplnkové úlohy z Rebríka, vtipy či iné drobnosti potrebné k vytvoreniu veľkolepej šou.
Priebeh: Animátor – televízny moderátor – vojde za potlesku detí do miestnosti a privíta všetkých na veľkej súťažnej šou. Deti rozdelí do viacerých súťažných skupín – aspoň s 2 – 3 členmi. Každá skupina bude pri osobitnom stole. Moderátor vyzve súťažiacich, aby medzi sebou komunikovali potichu, aby neunikli informácie k druhým skupinám. Každá skupina dostane papier so šiestimi okienkami. Moderátor prečíta otázku a k nej vždy tri odpovede aj s písmenami, ktoré k nim prislúchajú. Úlohou súťažiacich bude pozorne počúvať každú zo šiestich kvízových otázok a do jednotlivých okienok postupne dopisovať písmenká zodpovedajúce správnej odpovedi.
Ak má animátor čas a chuť, môže súťaž spestriť – medzi každú otázku vložiť niečo veselé – napr. niektorú úlohu z Riky v Hádankove či Veselých duchom, zaspievať si s deťmi ukazovačku, povedať nejaké veselé vtipy a pod.