Čo všetko môžeme robiť s deťmi pri čítaní februárového Rebríka
Februárové číslo je plné tónov, spevu a tanca – tak, ako sa vo fašiangovom období plnom karnevalov a radosti patrí. Preto sa toto číslo dá využiť na hodine hudobnej výchovy, ale aj na stretku či pri spoločných oddychových chvíľach v rodine.
Ako vzniká pesnička
Téma februárového čísla časopisu Rebrík rozpovie čitateľom o tom, Ako vzniká pesnička. Sledujte podľa jednotlivých krokov sprevádzanými výpovednými obrázkami v Rebríku cestu pesničky od skladateľa a textára, cez zvukára, producenta a zvukového režiséra až k jej tónom znejúcim z rádia. Zahrajte sa a pokúste sa spolu vytvoriť váš spoločný hit, pričom budete postupovať podľa krokov v článku – v niektorých prípadoch môžete poradie krokov obmeniť.
Podľa úlohy v článku vytvorte jednoduchú básničku, ktorá by mohla byť pesničkou.
Pokúste sa hotovej básničke „našiť“ oblek z jednoduchej melódie. Ak máte po ruke hudobný nástroj, môžete melódiu sprevádzať – ale stačí použiť jednoduché bicie nástroje – činelky, tamburínu, lúskanie, tlieskanie a podobne. Uvoľnite sa a dajte do toho veľa vlastnej fantázie a citu. Nezabudnite sa navzájom počúvať. Nakoniec sa spolu dohodnite, kto čo bude v ktorej časti pesničky hrať. Vytvoríte tak svoje aranžmá. Potom s pomocou mobilu nahrajte svoju pesničku a počúvajte, čo sa vám páči a čo ešte môžete upraviť. Nakoniec nahrajte verziu, na ktorej sa dohodnete. Ak sa vám podarí, pripravte si vystúpenie, na ktorej kamarátom alebo spolužiakom pesničku zahráte. Veríme, že sa všetkým bude spoločná tvorba pesničky páčiť a že si ju aj vy budete spievať večer pri sprchovaní.
Zaspievaj si s kamarátmi
Na ďalšom stretnutí si môžete pesničku opäť zahrať a zaspievať. Aby ste ostali v hudobnom naladení, naučte sa pesničku z 25. strany. Ide o upravený a zhudobnený žalm 150. Deti počas spevu ukazujú, ako sa hrá na hudobnom nástroji, o ktorom práve spievajú. Pri nacvičovaní pesničky môže pomôcť video, ktoré nájdete tu.
Slovensko mojimi očami
Rubrika Slovensko mojimi očami sa stala obľúbenou v mnohých rodinách aj školách. Prečo? Lebo ju tvoria samotní čitatelia. Tak je tomu aj vo februárovom Rebríku. Vy ste to ešte neskúsili? Podobnú reportáž môžete spolu s deťmi vytvoriť aj vy o vašej obci. Urobte spolu s deťmi projekt o vašej obci. Ak máte možnosť, vyberte sa na obecný úrad, pozrite si obecnú kroniku a vypíšte z nej nejaké zaujímavosti. Opíšte krásu vášho kostola, či iných nevšedných domov alebo budov. Pohľadajte zaujímavého človeka, vystopujte slávneho rodáka, objavte starú legendu či povesť z vašej obce. Svoje rozprávanie doplňte kvalitnými fotografiami, ktoré deti nafotia s fotoaparátom alebo mobilom a doplňte drobnými kresbami. Deti tak získajú nielen nové zručnosti pri vytváraní fotoreportáže, ale si aj upevnia vzťah k obci, v ktorej vyrastajú.
Na ceste so svätými – všetci máme rovnaké práva
Svätá Jozefína Bakhita sa narodila v Sudáne. Prečítajte si s deťmi komiks o tejto zaujímavej svätej s tmavou farbou pleti. Po prečítaní si spoločne môžeme povedať:
Aj ja môžem byť svätý ako Jozefína Bakhita! Ako?
- Budem priateľský ku každému a budem sa usilovať prijať každého človeka bez ohľadu na farbu pleti.
Cieľ: Uvedomiť si, že všetci ľudia aj napriek odlišnej farbe pleti majú rovnaké práva, sú si rovní. Podnecovať úctu ku všetkým ľuďom.
Pomôcky: papiere, písacie potreby, obrázky ľudí s inou farbou pleti – indián, róm, černoch, mapa sveta, papieriky s úlohami pre hru, nožnice
Úvodná aktivita: Veďte s deťmi rozhovor o ich priateľoch: Určite máte kamarátov a kamarátky; sú rovnakí ako vy? Odlišujete sa v niečom? V čom? V čom sa odlišuješ ty od tvojho kamaráta, kamarátky? Napíš na papier, v čom je tvoj kamarát/kamarátka iný/iná ako ty a prečo je kamarátstvo s ním/ňou pre teba cenné.
Diskutujte s deťmi o tom, prečo je dobré, keď je kamarát/kamarátky iný/iná než ty. Čo by sa stalo, keby tvoj kamarát/kamarátka vyzeral/a rovnako ako ty?
Hlavná časť
Predstavte deťom rôznych ľudí s rôznou farbou pleti: Ľudia sa od seba líšia viac ako len tvarom nosa, farbou očí, výškou, … Na svete žijú ľudia, ktorí sa od seba navzájom líšia farbou pleti: černosi, aziati, indiáni, rómovia, indiáni,… Nechajte deti rozprávať, ak budú vravieť, že poznajú ľudí s inou farbou pleti. Vysvetlite deťom, že ľudia rôznej pleti žijú v rôznych častiach sveta, ale z rôznych dôvodov ich môžeme stretnúť aj na našich uliciach.
Zahrajte sa hru. Na papieriky napíšte úlohu/rolu: 1. dievča Rómka, ktorá vyrastá v detskom domove, 2. chlapec čiernej pleti z Afriky, ktorý žije v kmeni v domorodej dedine, 3. dievča, beloška, pochádza z nášho mesta, jej rodičia sú bohatí podnikatelia, 4. sýrsky chlapec žijúci na Slovensku ako utečenec. Vysvetlite deťom sociálny status osoby tak, aby deti rozumeli, o koho ide.
Deti rozdeľte do 4 skupín (podľa 4 rolí). Každá skupina si vylosuje papierik s úlohou/rolou. Z každej skupiny vyberte jedného zástupcu a postavte ich na štartovaciu čiaru. Klaďte deťom otázky; každá skupina odpovedá podľa toho, akú rolu si vylosovali. Ak je ich odpoveď „áno“, dieťa – zástupca skupiny urobí krok vpred, ak je odpoveď „nie“ dieťa stojí.
Otázky môžu byť nasledovné:
Máš každý deň čo jesť? Môžeš chodiť do školy? Môžeš ísť na dovolenku k moru? Môžeš si dovoliť kúpiť bicykel? Máte v rodine auto? Ak ochorieš, môžeš ísť k lekárovi? Atď.
Deti postupujú podľa odpovedí, pri odpovedaní sa poradia v skupine. Po hre môžete diskutovať o tom, čo im bolo príjemné a čo bolo nepríjemné, ako sa deti cítili, keď v hre postupovali a ako sa cítili, keď sa po odpovedi nemohli pohnúť, ako deti vnímali tých, čo nepostupujú, …
Upriamte pozornosť detí na to, ako odpovede na otázky v hre závisia od sociálneho statusu. Spolu si diskutujte o tom, ako sa k sebe správajú ľudia s rôznym sociálnym statusom, ako sa ľudia navzájom akceptujú, prijímajú alebo netolerujú a vylučujú, čo všetko môže viesť k sociálnemu vylúčeniu… Uveďte podobnosť s losovaním a nemožnosťou výberu farby pleti, miesta žitia, prípadne životných okolností, ktoré ovplyvňujú postavenie človeka v spoločnosti (vojny, chudoba, …)
Záverečná časť
V záverečnej časti predstavte deťom mapu sveta. Obrázky ľudí rozličnej pleti uložte na mapu na miesta, kde žijú (podľa farby pleti). Vysvetlite deťom, že Zem je domovom všetkých ľudí, že sme si všetci rovní, aj keď sa niektorí ľudia považujú za lepších a mnohí sú ponižovaní. Aktivitu uzavrite výzvou k znášanlivosti, pomoci a láske k blížnym.