Čo všetko môžeme robiť s deťmi pri čítaní aprílového Rebríka
Rastliny v Ježišovej dobe
Aprílový Rebrík nás vovedie do záhrady – preto aj my by sme niektorú z jarných vyučovacích hodín mohli mať niekde v prírode – najlepšie v záhrade, v parku, na lúke, v lese…
Cieľ: Priblížiť deťom prostredníctvom zmyslov prostredie – Getsemanskú záhradu, v ktorej Ježiš prežíval svoju úzkosť, kde sa potil krvou.
Pomôcky: Rebrík č.8, obrázky záhrady (ak nie sme práve v nejakom parku – čo by bolo vynikajúce), olivy – zelené aj čierne, kvalitný olivový olej, bagetu alebo chlieb nakrájaný na menšie kúsky.
Posadajme si spoločne do kruhu.
Spýtajte sa detí, či tušia, čo znamená slovo Getsemani. Po ich odpovediach zdôraznime tú správnu: znamená lisovať olej. Getsemani teda znamená miesto na lisovanie oleja z olív.
Zdrojom oleja boli, a aj dnes sú olivy.
Vyzvite deti, aby porozmýšľali, na čo sa olivový olej používal kedysi a na čo sa používa dnes. Po krátkom zbere odpovedí si prečítajte odpoveď z článku Rastliny v Ježišovej dobe zo strany 3:
Po oberačkách hrozna sa začal zber olív. Zelené alebo čierne olivy sa jedávali aj čerstvé. Olej sa z nich lisoval medzi dvomi veľkými guľatými kameňmi. Používal sa na varenie a pečenie, ale aj na svietenie olejovými lampami. Niekedy sa olivovým olejom pomazala hlava človeka na znak toho, že je vybraný Bohom vykonávať nejakú činnosť. Olivovníky sa dožívajú vysokého veku a po stáročia prinášajú ovocie.
Spoločne to zhrňme:
Olivový olej sa používal pri obetovaní, pri varení, ako zdroj svetla do lámp, na pomazanie Božích služobníkov, kňazov, kráľov – napríklad Saula a Dávida, ale aj ako liek.
Urobte si malú olivovú ochutnávku – vyskúšajte chuť olív, a aj olivového oleja jemne nakvapkaného na kúsku chleba. Porozprávajte sa, ako chutí olej či olivy, či ich používajú doma pri varení a stolovaní.
Getsemanská záhrada a jej olivy
Pomôcky: výkresy, pastelky, pevné podložky na kreslenie, Rebrík č. 8, pripravený citát na veľkom papieri Mt 26, 36, hrubé fixky, väčšie kartičky, Sväté písmo, papiere a perá, štvormetrový špagát pre každého.
Ak môžeme, urobme si toto stretko či vyučovaciu hodinu opäť v záhrade. Vyzvite deti, aby sa pohodlne usadili, popozerali si záhradu, jej rastliny, zvuky, atmosféru.
Počas nasávania atmosféry pomaly prečítajte časť Evanjelia sv. Matúša: Mt 26, 36 – 45
Ponúknite deťom kartičky a fixky – nech si predstavia, že práve do záhrady, v ktorej práve deti sedia, prišiel Pán Ježiš s apoštolmi. Deti môžu na kartičky napísať jednotlivé osoby z evanjelia a položiť ich na miesta, kde tieto postavy asi mohli byť. Počas toho ešte raz prečítame úryvok z evanjelia.
Potom vyložte citát Mt 26, 36 na viditeľné miesto a nahlas ho prečítajte.
Vyzvite deti, aby nakreslili Getsemanskú záhradu tak, ako si ju predstavujú.
Tu Ježiš prišiel s nimi na pozemok, ktorý sa volá Getsemani, a povedal učeníkom: „Sadnite si tu, kým odídem tamto a pomodlím sa.“
Po nakreslení obrázkov si spoločne prečítajte text zo strany 28 -29, aby ste sa dozvedeli niečo viac o záhrade i o jej súčasnosti.
Na záver si vytvorte POETICKÝ ŠTVOREC
Každý žiak si vyberie miesto v záhrade, ktoré sa mu páči a ktoré ho zaujme. Ohraničí si ho štvormetrovým povrazom. Bude to jeho mikrozáhrada, ktorú bude nasledujúcich 15 – 20 minút pozorovať a opisovať, čo vidí. Deti môžu vymýšľať príbehy alebo len opisovať dianie či svoje pocity. Deti môžu písať báseň, príbeh, opis. Povzbuďme ich, aby si všimli aj zvuky, vône, farby, pohyb vetra. To všetko ich príbeh môže veľmi ovplyvniť.
Nezabudnite výtvory detí poslať do redakcie časopisu Rebrík.
Premieňaj smútok na radosť
Pôstne obdobie sa možno mnohým javí ako smutný čas spojený s náročnými predsavzatiami. Pritom je to čas, počas ktorého sa chystáme na oslavu najväčšieho sviatku kresťanov – Veľkej noci. A vieme, že príprava na každú oslavu je naplnená radosťou. A potom, počas Veľkonočného obdobia sa tá radosť ešte viac násobí.
Pripravme preto deťom pôstne dni plné radosti. Ako? Pomôže nám marcový aj aprílový Rebrík.
Spoločne s deťmi hľadajte odpovede na otázku, čo všetko im robí radosť. Môžete si ich napísať aj na tabuľu, nástenku či veľký plagát.
Po vyjadrení detí ich výpovede znovu prečítajte.
Potom pokračujte v rozprávaní a premostite na Pôstne obdobie:
V Pôstnom období si pripomíname utrpenie a smrť Pána Ježiša. Určite to nie je nič radostné – ba naopak, Ježišovo utrpenie bolo naplnené bolesťou. My však už vieme, že všetku tú bolesť vzal Pán Ježiš na seba z lásky k nám, ku každému jednému z nás. Vzal na seba veľkú bolesť a ťažkú smrť na kríži, lebo chcel, aby sme sa mohli aj my dostať do neba. A to už je naozaj radostná správa, ktorú spečatil svojím zmŕtvychvstaním. To si zas pripomíname celé veľkonočné obdobie.
Usilujte sa každý deň o premenu smútku na radosť – a to najmä vo Veľkonočnom období. Ak sa vám počas dňa podarí priniesť radosť svojim doma, v škole, priateľom či ľuďom vo vašom okolí, zaznačte si k do tabuľky daného dňa usmiateho smajlíka (tabuľka je v prílohe aprílového Rebríka).
Ako sa bude tvoja tabuľka usmievať na Turíce?
Nezabudnite napísať aj do časopisu Rebrík, čoho ste sa počas pôstu vzdali a čím ste naplnili svoje srdce.Na záver stretka si každé dieťa môže vystrihnúť a zložiť kruh bolesti a radosti. Kruhy pripomenú deťom dôležité okamihy posledných dní Ježišovo života a aj veľkú radosť pri stretnutiach so vzkrieseným Kristom.