Čo všetko môžeme robiť s deťmi pri čítaní májového Rebríka
Plameň Ducha Svätého
Téma májového Rebríka Plameň Ducha Svätého isto pomôže pri príprave katechézy, vyučovacej hodiny či stretka o Duchu Svätom, o jeho daroch.
Symboly
Pomôcky: Časopis Rebrík č. 9 pre každé dieťa, alebo aspoň jeden kus pre každú skupinku, obrazy symbolov Ducha Svätého (ku každému napísaný aj názov symbolu – holubica, plameň, vietor, svetlo, voda – aby to bolo pre deti jednoznačné) – môžu byť prefotené alebo vystrihnuté z 3. strany časopisu, magnetická tabuľa (alebo niečo na pripevnenie obrázkov), pre každé dieťa prílohu – strany 15 – 18 z Rebríka č. 9, nožnice, lep
Cieľ: Bližšie sa zoznámiť s Duchom Svätým, cez jeho symboly priblížiť jeho pôsobenie v našom živote.
Učiteľ/animátor rozdelí deti do 5 skupín. Potom povie deťom, má pre ne dar – a každej skupine dá bez ďalšieho komentovania jeden z obrázkov – symbolov darov Ducha Svätého. V každej skupine majú deti krátko premýšľať o tom, čo je na obrázku nakreslené. Porozprávajú sa o tom v každej skupinke aj o tom, čím je daná vec charakteristická, čo pre nás znamená, ako nám pomáha, čo pri pohľade na ňu nám príde na um.
Po práci v skupinkách príde vždy jeden, alebo aj viac zástupcov skupinky a porozprávajú o svojom obrázku a pripevnia ho na tabuľu a k obrázku krátko napíšu jeho charakteristiku – napr. plameň – svetlo a teplo. Keď sa vystriedajú všetky skupinky, učiteľ/animátor ešte raz všetko, čo deti povedali, zhrnie. Potom povie, že aj Boh nám Boh nám dáva veľký dar – dáva nám sám seba, tretiu božskú osobu – Ducha Svätého. Aby si ľudia vedeli tento dar lepšie predstaviť, používajú na jeho zobrazenie rozličné obrazy a symboly. Často sa Duch Svätý znázorňuje pomocou symbolov, ktoré sú na obrázkoch na tabuli. Čím symbolizujú Ducha Svätého?
Spoločne si prečítate vysvetlenie symbolov v Rebríku na strane 3.
Holubica – symbol Ducha Svätého
Na záver vyzvite deti, aby si jeden symbol Ducha Svätého – holubicu – vystrihli a zlepili. Bude aj mávať krídlami. Podľa návodu v Rebriku si deti vystrihnú a zlepia holubicu zo strednej dvojstránky Rebríka.
Na záver sa spoločne pomodlite k Duchu Svätému.
Práca mamy
V rubrike Písmenková polievka prinášame básničku Ivony Ďuričovej Práca mamy. Môžeme ju využiť pri príprave besiedky ku Dňu matiek, ale ak pri stretku či vyučovacej hodine venovanej hlbšiemu pohľadu na prácu každej mamy.
Pomôcky: Rebrík – strana 4 – 5, čisté papiere A4, nožnice, lep, pastelky, perá, papiere s napísaným testom o mame.
Na začiatku deťom rozdáme papiere – testy o mame a perá. Deti majú doplniť jednotlivé vety tak, aby pri tom dlho nepremýšľali. Majú napísať hneď to, čo ich napadne ako prvé.
♥ Mám rád/rada, keď mama …
♥ Mama sa smeje, keď …
♥ Viem, že mama …
♥ Moju mamu vždy poteší, keď …
♥ Mama je pre mňa dôležitá, lebo …
♥ Cítim sa bezpečne, keď mama …
♥ Ak je mama smutná, …
♥ Mama ma poteší, keď …
♥ Najradšej by som mamu …
♥ Chvíle s mamou sú …
♥ Mama mi pomáha v …
♥ Bez mamy viem urobiť …
Každé dieťa môže ale nemusí potom prečítať jednu z vyplnených viet z testu.
Po tejto aktivite si s deťmi prečítajte báseň Práca mamy.
Po prečítaní sa spýtajte detí: Ktoré z týchto zamestnaní robí vaša mama? Navrhnite deťom, aby vytvorili knižku týchto maminých zamestnaní.
Papier A4 prehnú po dĺžke na polovicu, prestrihnú a prilepia k sebe. Harmonikovo poskladajú na toľko častí, koľko obrázkov so zamestnaniami svojej mamy chcú nakresliť – najviac ich môže byť 16 (8 z jednej a 8 z druhej strany. Na každý obrázok napíšu jedno zo zamestnaní, alebo napíšu z básne časť verša o ňom, a dozdobia kvietkami, ornamentmi a pod. Na záverečné okienko napíšu venovanie mame spolu s vetou z testu, ktorá je pre konkrétnu mamu najcharakteristickejšia.
Na záver sa za mamu pomodlíme k nebeskej Matke – Panne Márii.
MINIdigi
Aj tento rok v máji bude prebiehať od 29. 5. do 4. 6. 2023 MINIdigi týždeň. Bližšie informácie o tom prinášame na 25. strane Rebríka.
Ako prežiť víkendový deň bez digitálnych technológií?
Uvedenie: Naša tvorivosť má rôzne podoby, tvoríme slovom, skutkom, spevom. Tvoríme aj keď hľadáme správne riešenia na vzniknuté problémy. V nasledujúcich stanovištiach spoločne zažijeme tvorivú tvorivosť.
Priebeh: Deti rozdelíme do skupiniek. Postupne prechádzajú 4 stanovištia s rôznymi tvorivými úlohami. Na záver všetky skupinky idú na stanovište lovenia časožrútov.
1. Tvorivosť v kuchyni
Uvedenie: Tvorenie nám prináša správnu hodnotu keď prináša dobro nám alebo ľuďom okolo nás. Jednou z možností ako niekoho môžeme potešiť naším tvorením je keď vyrobíme niečo na zjedenie. Aj naši rodičia keď nám chcú spraviť radosť uvaria/upečú naše obľúbené jedlo. Na tomto stanovisku si preto pripravíme malé občerstvenie, ktoré si aj špeciálne vyzdobíme.
Priebeh: Variant 1: Animátori vopred upečú mafiny a deti ich potom na stanovisku zdobia. Môžu si vyrobiť krém na ozdobenie, rôzne zdobenie na torty, kúsky ovocia, čokolády, cukríky. Krém na ozdobu môže byť pripravený vopred, ale môžu ho deti robiť aj priamo na stanovišti (podľa toho kde bude stanovište prebiehať).
Variant 2: Na stanovište nachystáme ingrediencie na nepečené guličky a na ich zdobenie (tie môžu byť rovnaké ako pri variante s mafinmi). Recept na guličky môžeme použiť tento recent, prípadne akýkoľvek iný. Zmiešame: 1 balík na jemno podrvených piškót, 100g masla, 50 g mletý cukor, 1 vanilkový cukor, 2 PL kakao. Ak sa cesto veľmi mrví, môžeme pridať 1-2 PL vody alebo mlieka, prípadne rumovú arómu. Môžeme ich obaliť v kokose a potom dozdobiť alebo len rovno ozdobovať.
Alebo môžeme s deťmi pripravovať ovocnú loďku – postup a recept nájdete v Rebríku na 25. strane.
2. Tvorivosť v slovách
Priebeh: Na tomto stanovišti je úlohou detí vypísať, ktoré znázorňujú obrázky v Rebríku č. 9 v 4. úlohe na strane 11. Z nich potom majú napísať príbeh/básničku
3. Tvorivosť v hudbe
Z rôzneho materiálu si deti môžu vytvoriť hudobný nástroj, ktorý ich bude sprevádzať pri spievaní obľúbenej piesne. Pohľadajú v okolí všetko, čo môže vydávať nejaké zvuky – kamienky, drievka, plech papier – a podobne. Po vyrobení hudobného nástroja môžu deti spoločne vytvoriť orchester a spievať nejakú obľúbenú pieseň.
Ak máme možnosť, môžeme s deťmi vyrábať konkrétne hudobné nástroje – na internete sú rozličné návody.
4. Spoločná tvorivosť
Uvedenie: Tvorenie nám prináša správnu hodnotu keď prináša dobro nám alebo ľuďom okolo nás. Jednou z možností ako niekoho môžeme potešiť, bude, ak sa s ním zahráme. Napr. hru na sochy.
V hre ide o rozvíjanie predstavivosti, animátor môže pustiť hudbu ,keď sa hudba stopne všetci zastanú ako sochy a animátor následne dá pokyn „Sochy,sochy premeňte sa na ….(futbalový zápas,Atlantídu,rodinnú fotografiu,les ) “ keď daný pokyn splnia ,hudba sa znova spustí ,opäť stopne a nasleduje ďalší pokyn „sochy, sochy premeňte sa na …“ každý krát bude jedna úloha na splnenie
Záverečné spoločné stanovisko: Lov na časožrútov
Uvedenie: Teraz, keď sme si už vyskúšali rôzne logické a tvorivé úlohy, čaká nás ešte jedna spoločná úloha. Je to úloha pre všetky skupinky, pretože samým by nám to išlo ťažko. V našom prostredí sa ukrýva niekoľko záludných časožrútov a našou úlohou bude rozpoznať a nájsť ich a potom ich zneškodniť, pričom si navzájom pomôžeme. Budeme mať na to 20 minút a potom sa s ulovenými časožrútmi opäť tu stretneme. (čas možno upraviť podľa vlastných možností a počtu predpripravených časožrútov)
Priebeh: Animátori dopredu pripravia do areálu stretkárne (najlepšie vonku) vopred pripravené papiere s nakreslenými časožrútmi. Deti sa v skupinkách pripravia a spoločne sa odštartujú na lov časožrútov. Jednotlivé skupinky sa budú držať pospolu, aby jednoduchšie porazili každého časožrúta, ktorého nájdu. Po určenom časovom intervale – napr. 2 minúty sa skupinky stretnú a každá skupina odovzdá všetkých nalovených časožrútov. Na záver deti spočítajú, koľko časožrútov dokopy nazbierali a tešia sa z toho veľkého množstva – spoločne spievajú, tancujú, hrajú sa….