Čo všetko môžeme robiť s deťmi
pri čítaní januárového Rebríka
Meranie času
CIEĽ: deti spoznajú jednotky času, jeho meranie a priradia čas k bežným denným činnostiam. Téma sa dá rozoberať na viacerých vyučovacích hodinách či stretkách – jedno z nich môže byť aj vonku.
POMÔCKY: krieda, palica alebo iné prírodniny na vytvorenie ciferníka, dva konáre na ručičky hodín a kartičky s číslami 1 – 12, alebo baliace papiere a fixky na nakreslenie ciferníka a farbičky ako ručičky hodín, stopky, vajíčkové hodiny na varenie, dve vajíčka na varenie (prípadne si každé dieťa prinesie 1 vajíčko), varič, voda, naberačka, hrnček na varenie, presýpacie hodiny z nejakej spoločenskej hry a pod., v blízkosti autobusová zastávka s funkčným grafikonom, úlohy z rubriky Rika v Hádankove.
POSTUP:
Spoločne s deťmi vytvorte veľký ciferník – ak je sneh, tak vonku s palicou vytvorte kruh s priemerom 2 metre a viac, v prípade, ak nie je sneh, kruh obložte kameňmi alebo ho vyznačte iným spôsobom. Spoločne ako ukážku vytvorte takto jeden veľký ciferník. Každá skupina detí (ideálne 3 deti v skupine) si potom vyrobí vlastný ciferník.
Zadajte čas, ktorý deti nastavia na svojom ciferníku. Ručičkami môžu byť palice alebo samotní žiaci. Čas zadávajte v rôznych tvaroch: 3 hodiny, 16:00, pol štvrtej, 17:15, o desať minút dve, trištvrte na osem…Po takomto nacvičení nastavovania času nebude robiť deťom problém lúštenie úloh rubrike Rika v Hádankove.
Deti postupne na ciferníku nastavujú čas, kedy vstávajú, kedy idú do školy, kedy prídu zo školy domov, kedy idú spať… Pridajte i pripočítavanie a odčítavanie času. Kde budú ručičky o trištvrte hodiny? Kde boli pred pol hodinou?
Pokúste sa s deťmi zistiť, koľko trvá sekunda – minúta. Žiaci sa pokúsia na sekundovej ručičke ukázať, koľko trvá sekunda. Vedúci spočiatku počíta sekundy s pomocou stopiek – 1, 2, 3… 60. Neskôr si deti skúsia vypočítať samé minútu a vedúci sleduje každú skupinku so stopkami a meria, o koľko sa minuli skutočnej minúte.
Vyberte sa k autobusovej zastávke a spoločne si pozrite grafikon. Zadajte podľa miestneho grafikonu úlohu – ráno idem do najbližšej obce ku tete – o koľkej mi pôjde autobus? Popoludní idem ku kamarátke – o koľkej mám ísť, aby sme boli spolu aspoň hodinu a aby som sa domov dostala tak, že stihnem večeru o 18,00? a pod.
Koľko trvá, kým sa presypú hodiny? Deti v skupinke odmerajú s pomocou stopiek čas, kým sa presypú hodiny. Potom s pomocou presýpacích hodín robia drepy – koľko drepov urobia za daný čas? Môžeme im dávať rozličné úlohy takéhoto druhu – napr. koľko slov na písmeno K povedia za daný čas, kam sa za daný čas presunú pomocou myšacích krôčkov a pod…
Vyskúšajte s deťmi varenie vajíčka na mäkko a na tvrdo. Ak si každé dieťa prinesie svoje vajíčko, dajte ich všetky to hrnca s vodou a dajte ich variť. Spočítajte, koľko detí chce vajíčko na mäkko a koľko na tvrdo. Keď začne voda vrieť, nastavte na vajíčkových kuchynských hodinách 2,5 minúty. Keď začnú hodiny zvoniť, vyberte naberačkou toľko vajíčok, koľko chce detí ich mať na mäkko. Ostatné varte v hrnci a nastavte čas ešte na 7 minút. Po uvarení si urobte spoločnú hostinu. Vajíčka na mäkko otvorte iba zvrchu a tie na tvrdo ošúpte. Dobrý chlebík a soľ k tomu budú určite dobrou prílohou.
Kalendár plný radosti
Vytvorte si spoločný kalendár v rodine, na stretku či v školskej triede. Kalendár je univerzálny –dá sa použiť v ktoromkoľvek kalendárnom roku. Môže pripomínať dôležité udalosti týkajúce sa rodiny, stretka či triedy a aj dátumy narodenín alebo menín. Ak je trieda väčšia, môžeme pripraviť kalendárov viac – na jednom budú dôležité udalosti, na ďalšom meniny a ten tretí môže označovať dátumy narodenín.
Nezabudnite potom kalendár aj používať – pripravte jednoduché oslavy – niečo k nim nájdete vo februárovom Rebríku.