Čo všetko môžeme robiť s deťmi
pri čítaní januárového Rebríka
Ako získať energiu?
Pre svoj život potrebujeme energiu. Nielen tú, ktorú získavame z jedla, ale aj tú, ktorú potrebujeme na získavanie tepelnej či elektrickej energie. O zdrojoch energie sa dočítame v téme januárového Rebríka na strane 2 – 3.
Slnko nám dáva svoje teplo
- Ako ukázať deťom, že Slnko je veľkým zdrojom tepla a rozličné predmety na našej zemi majú aj rozličnú schopnosť túto energiu uchovávať?
Pomôcky: rozličné materiály – piesok, voda, papier, kovová platňa, drevená doska,…
Všetky predmety dáme na tácku a položíme ich cca na 30 minút na priame slnko (v zimných mesiacoch môžeme predmety položiť pod okno). Potom skúste rukou testovať teplotu jednotlivých predmetov. Svoje zistenia porovnávajte – napr. môžete vytvárať teplotnú škálu ukladaním predmetov od najchladnejšieho po najteplejší.
- Zistili sme, že Slnko je zdrojom teple. Aby slnko zohrialo vodu, je dôležité, ktoré materiály nám pri tom najlepšie pomôžu.
Pomôcky: 1 štvorec alobalu (20 x 20 cm), 1 štvorec čiernej fólie, 2 plastové vrecúška, lepiaca páska, odmerka, studená voda rovnakej teploty, 2 rovnaké teplomery so stupnicou do 50 °C, stopky
Postup:
- Prilep k obom štvorcom (alobal, fólia) plastové vrecúška a naplň ich vodou (100 ml). Vlož do nich teplomer.
- Vylož obe vrecká na slnečné miesto, štvorcami smerom k slnku.
- Počas nasledujúcej polhodiny každých 5 minút zaznamenaj teplotu vody vo vrecúšku.
- Z výsledkov vytvor graf.
- Zopakuj pokus s 200 ml vody vo vrecúšku.
Po uskutočnení pokusu položte deťom otázky: V ktorom vrecúšku sa voda zohriala rýchlejšie? Prečo? Závisí rýchlosť zohrievania vody od množstva vody, ktoré zohrievame?
- Informácie o Slnku ako o zdroji svetla môžeme deťom zdôrazniť pomocou malého experimentu, ktorý nám pomôže pochopiť fakt, že uhol dopadu svetla mení množstvo získanej energie zo slnečného žiarenia. Čím svetlo dopadá kolmejšie, tým je jeho energia intenzívnejšia (tieň je teda kratší a tmavší). So zmenou uhla dopadu sa svetlo viac rozptyľuje a tieň sa predlžuje. Žiarenie už nie je také silné. To je dôvod, prečo niektoré druhy rastlín natáčajú listy alebo kvety za slnkom (napr. slnečnice). Maximalizujú tak zisk zo slnečného žiarenie na fotosyntézu.
Pomôcky: na túto aktivitu potrebujeme slnečný deň, v interiéri lampu, farebné kriedy, flipchart s nakreslenými hodinami, menší predmet – pohár, vázu a pod…baliaci papier a fixky.
V interiéri pozorujeme zmenu veľkosti tieňa v závislosti od vzdialenosti zdroja svetla rôznej
intenzity. Vo vonkajšom prostredí upozorníme deti na tiene, ktoré vrhajú rôzne predmety podľa postavenia slnka na oblohe.
Deti si položia baliaci papier na zem a na jeho kraj položia pohár či vázu. Tieň, ktorý predmet vrhne, prekreslia na papier. Po čase, ako sa tieň pohne, obkreslia nový tieň, Takto postupujú podľa možnosti každú hodinu.
Ak sme doma a máme viac času, deti si môžu urobiť osobné slnečné hodiny zakreslením svojho tieňa v presných časových intervaloch – každé 2 hodiny.
Domček plný energie
Vieme, z čoho bola vyrobená energia, ktorú využívame doma alebo v škole? Zahrajte sa na detektívov – ak hľadáte doma, pomôcť môže starší súrodenec alebo rodič. Ak hľadáte v škole, pri hľadaní odpovedí pomôže pani učiteľka alebo školník.
Pomôcky: Rebrík – príloha – strana 15 – 17, tabuľka, pero
Postup:
Spoločne si vystrihneme domček aj s jednotlivými okienkami Postupne si prejdeme všetky obrázky, prečítame si texty a deti to môžu porovnať so skutočnosťou, akú majú doma
Jadro práce:
Úlohou detí bude zistiť v jednotlivých miestnostiach v škole (alebo doma či na stretku), kde sa aký zdroj energie využíva, ako sa využíva, aké je cca jeho percentuálne zastúpenie a či ide o obnoviteľný zdroj, alebo nie. Na svoje pátranie použijú tabuľku, ktorú s pomocou informácií, ktoré získajú od dospelých, postupne vypĺňajú.
Na ďalšom stretnutí si porovnajú svoje tabuľky a porozprávajú sa o svojich zisteniach. Ak zaznamenali údaje o nejakom menej využívanom zdroji, môžeme sa o tom spoločne viac porozprávať.
ZDROJ ENERGIE | ZASTÚPENIE DOMA/ V ŠKOLE v % | MIESTO A SPÔSOB VYUŽITIA – napr. v kuchyni na varenie | OBNOVITEĽNOSŤ ZDROJA áno/nie |
ROPA | |||
ZEMNÝ PLYN | |||
UHLIE | |||
URÁN – ATÓMOVÁ ENERGIA | |||
BIOMASA | |||
VODNÁ ENERGIA | |||
SLNEČNÁ ENERGIA | |||
VETERNÁ ENERGIA | |||
GEOTERMÁLNA ENERGIA |