WORKSHOP 4
PRIJATIE ČLOVEKA BEZ OHĽADU NA VIEROVYZNANIE/NÁBOŽENSTVO
Cieľ: Oboznámiť sa s vybranými svetovými náboženstvami, priznať právo na náboženskú slobodu všetkým ľuďom.
Pomôcky: hracie karty Čierny Peter, zápisné hárky (Príloha 1), informácie o náboženstvách (Príloha 2), písacie potreby, štipce na bielizeň, plastové vrchnáky z fliaš (alebo iné predmety), nádoba na vrchnáky
Úvodná aktivita:
Deti sa usadia do kruhu. Vedúci začne kartovou hrou Čierny Peter. Je to hra, ktorá deti upúta a uvedie do témy diskriminácie.
Vyberte určitý počet hráčov, ostatní sú diváci. Ak máte viac ako jednu sadu kariet, hrajte na viacerých stanovištiach. Vysvetlite pravidlá.
Po hre môže vedúci deťom klásť nasledujúce otázky: Ako ste sa cítili, keď ste si od suseda ťahali kartu a ešte ste nevedeli, aká je to karta? Ako ste sa cítili, keď ste v rukách mali Čierneho Petra niekoľko kôl a nemohli ste sa ho zbaviť? Ako ste sa cítili, keď ste dostali kartu Čierneho Petra? Aký to bol pocit, keď ste zistili, že vďaka Čiernemu Petrovi ste prehrali?
Hlavná časť:
Môžeme predpokladať, že deti pochádzajú z rôznych rodín – nábožensky založených i ateistických. Preto je vhodné s deťmi nadviazať rozhovor. V ňom vedúci môže klásť otázky: Počuli ste už slovo náboženstvo? Čo si po tým výrazom predstavujete? Kto je nábožný človek? Na čo je ľuďom náboženstvo?
Deti môžu odpovedať rôzne. Je možné, že poznajú viaceré svetové náboženstvá. Ak vyslovia zmienku o viacerých náboženstvách, vedúci nech nadviaže na tieto výroky nasledovne:
Vedúci deťom vysvetlí, že na svete je mnoho náboženstiev a každé je iné. Spomenie najznámejšie svetové náboženstvá a deti môžu dopĺňať, čo o nich počuli alebo videli (naživo, v mediách, …)
Vedúci predostrie problém (primerane veku), ktorý vychádza z ľudskej netolerancie vierovyznania a častokrát viedla k narušeniu mieru vo svete a k tragédiám (vojnám, holokaustu, …) Ak deti začnú rozprávať, že o niečom podobnom počuli, nechajte ich hovoriť čo najviac. Pripomeňte deťom, ako sa cítili v kartovej hre na začiatku stretka, keď vlastnili hru Čierny Peter alebo keď niekto vďaka tej karte prehral. Vedúci nech vysvetlí deťom, že podobne a ešte horšie sa cíti človek, ktorý je pre svoje náboženstvo diskriminovaný.
V závere rozhovoru vedúci ponúkne riešenie, aby ľudia tolerovali náboženstvo iného človeka a mohli sa tak vyhnúť nepríjemným situáciám a zraneniam rôzneho druhu: odstrániť predsudky vzdelávaním. Preto aj nasledujúca aktivita bude predstavovať objavovanie. Vedúci pripraví štyri stanovištia (ideálne zavesiť do výšky očí detí), na ktorých sa deti môžu zoznámiť s nejakým svetovým náboženstvom. Deti rozdelí do skupín. Každá skupina dostane záznamový hárok, kam si zaznačí kľúčové informácie o náboženstvách. Vedúci sleduje čas, aby každá skupina stihla zaznačiť všetko potrebné.
Záverečná aktivita:
Keď sa všetky skupiny vystriedajú na každom stanovišti, vedúci si deti zhromaždí a spoločne si prečítajú, čo o náboženstvách zistili. Je vhodné, aby získané informácie o jednotlivých náboženstvách aj porovnali. Každému ponúkne pohľad na seba samého, keď sa nachádza medzi ľuďmi, ktorí by mali iné vierovyznanie ako on. Ponúkne otázky: Ako by si sa cítil, keby si pre svoje náboženstvo v tejto škole nesmel chodiť na ihrisko na školskom dvore, keby si v školskej jedálni nemohol dostať keksík, keby…?
Vedúci vysloví, že s každým človekom/dieťaťom sa ráta, každý má na svete svoje poslanie a dôvod, pre ktorý na svete je. Preto na rozlúčku ponúkne hru, kde je každý dôležitý: pomocou štipcov na bielizeň preniesť z určitého miesta vrchnák do pripravenej nádoby za 30 sekúnd. Deti môžu odhadnúť, koľko dokážu preniesť a snažiť sa odhad naplniť. V závere sa vrchnáky spočítajú.
Podmienky hry upravte tak, aby každé dieťa bolo schopné preniesť minimálne jeden vrchnák.
Po hre vedúci pochváli všetky deti, pretože každý „bodoval“ a zdôrazní, ako je každý jedinečný a dôležitý.
Realizované s finančnou podporou Ministerstva spravodlivosti SR v rámci dotačného programu na presadzovanie, podporu a ochranu ľudských práv a slobôd a na predchádzanie všetkým formám diskriminácie, rasizmu, xenofóbie, antisemitizmu a ostatným prejavom intolerancie. Za obsah tohto dokumentu výlučne zodpovedá eRko – Hnutie kresťanských spoločenstiev detí.