Čo všetko môžeme robiť s deťmi
pri čítaní októbrového Rebríka
Šírme pokoj
Pomôcky: obrázky so situáciou zo strany 2 – 3 (vždy tie prvé) z Rebríka č. 2, papiere, písacie potreby
Animátor/ učiteľ: Určite aj vy zažívate situácie, pri ktorých sa nahneváte a reagujete podráždene. Niekedy je to malá drobnosť, pre ktorú vznikne veľa kriku a niekedy aj menšia búrka. Je dôležité vždy zachovať pokoj a mať v sebe snahu o zmierenie.
Priebeh:
Deti sa rozdelia do skupín po troch. Každá skupinka si vylosuje niektorý obrázok so situáciou.
Každá skupinka najprv predstaví svoju situáciu ostatným – zahrá ju ako scénku, nakreslí alebo opíše. Ostatné skupinky sa usilujú spoločne premýšľať, ako by ony danú situáciu riešili pozitívnejšie – každá skupinka zahrá svoj návrh riešenia.
Po každom prípade animátor spolu s deťmi zhodnotia jednotlivé riešenia a vyberú to, ktoré sa im bude najlepšie pozdávať. Po aktivite môžete ponúknuť deťom jedno riešenie, ako predísť rozčúleniu, zlej reakcii – hľadať spôsob, ako urobiť radosť. Spýtajme sa detí: Čo myslíte, čo by im mohlo urobiť radosť? A čo urobí radosť vám? Nehovorte, len premýšľajte…
Nasleduje aktivita: 100 Slovákov sme sa opýtali
Môžete v týždni pred stretkom/ vyučovacou hodinou poprosiť svojich známych (ideálne 100, ale môže byť aj viac), aby vám napísali 1 odpoveď na otázku, čo im robí radosť. Deti potom na stretku hádajú 5 najčastejších odpovedí na túto otázku (alebo i viac). Môžeme urobiť minisúťaž – skupinky sa striedajú v tipovaní najčastejších odpovedí a získajú toľko bodov, koľko ľudí napísalo ich odpoveď.
Pozdrav pokoja
Ak chceme šíriť pokoj, môžeme sa oň modliť, prípadne niekoho potešiť pozdrav pokoja. Tieto dve možnosti v jednom ponúka príloha októbrového Rebríka – posuvný pozdrav s postavou svätého Františka. Prílohu môžeme využiť aj na lepšie spoznanie svätého Františka, horlivého šíriteľa pokoja.
Pomôcky: Príloha – strany 15 -18 z Rebríka č. 2 – pre každé dieťa jeden kus časopisu Rebrík, informácie o svätom Františkovi zapísané na osobitných papierikoch, lepiaca páska, fixky, plagát – môže byť s obrázkom sv. Františka.
Pred hodinou/ stretkom po miestnosti, prípadne aj vonku, ponalepujeme lístočky s informáciami o svätom Františkovi.
Priebeh: Svätý František je šíriteľom pokoja a príkladom starostlivosti o druhých Môžeme sa detí spýtať, či o ňom niečo vedia ešte pred začiatkom aktivity a tiež po skončení môžeme zistiť, či vedia niečo, čo nebolo napísané na lístočkoch.
Úlohou detí je za vopred stanovený čas nájsť a zapísať na plagát s obrázkom sv.
Františka, čo najviac informácií o ňom. Lístočky si nesmú brať so sebou, ale musia si
informáciu zapamätať. Ak máme mladšie deti, môžeme dať menej informácií prípadne si
lístočky môžu vziať so sebou a nalepiť na plagát.
Informácie o sv. Františkovi
Pochádzal z mesta Assisi.
Je patrónom Talianska, ekológov, sociálnych pracovníkov, ochrancov životného
prostredia, chudobných, chromých, slepých a iných.
Pochádzal z bohatej rodiny obchodníka s látkami.
Chcel získať slávu a šľachtický titul. Preto sa pripojil k vojsku mesta Assisi v boji
proti mestu Perugia. Vojnu však prehrali a František padol do zajatia, kde aj veľmi
ochorel.
Keď sa modlil v rozpadnutom kostolíku San Damiano, prihovoril sa mu Ježiš z
kríža, aby opravil jeho dom, lebo sa rozpadá.
Sv. František sa vzdal dedičstva po svojom otcovi a žil v úplnej chudobe.
Spolu so svojimi spoločníkmi chodil po svete a hlásal evanjelium.
Stretával sa s malomocnými a staral sa o nich, dokonca sa ich dotýkal hoci v tej
dobe to bolo považované za veľmi riskantné. Na malomocenstvo neexistovali
lieky.
Pripravil prvý “živý Betlehem”.
Mal veľmi rád prírodu a všetko živé.
Ľudia často nechápali ako môže byť šťastný, keď nemá žiadny majetok. On však
vravel, že keď nič nemajú, sú skutočne slobodní, lebo ľudia ich nemôžu o nič
pripraviť – o majetok ani prestíž.
Často sa uvádza, že jeho kázne chodili počúvať aj divé zvieratá. Napísal modlitbu
Chválospev stvorenia, v ktorej nazýva svojím bratom slnko, vietor či oheň a
sestrou vodu, zem ale aj telesnú smrť.
Po aktivite si každé dieťa poskladá pozdrav. Spoločne sa pomodlite Františkovu Modlitbu pokoja.
Zhrnutie: Na záver si deti môžu vziať pozdrav so sebou a samé zvážia, komu chcú urobiť s pozdravom radosť – spolu s rodičmi môžu vypísať obálku a pozdrav poslať.
Vnímať svet Ježišovými očami
Počas mesiaca október prebieha kampaň eRka, Ktorá má názov Dobročiny. V tomto roku je zameraná najmä na šírenie radosti. Ako môžeš ponúknuť radosť? Na túto otázku hľadáme odpoveď aj v článku Radosť pre starkú. Skúsme túto odpoveď hľadať aj s deťmi na jednom októbrovom stretku či vyučovacej hodine.
Pomôcky: fotka starkých, keď boli mladí
Priebeh: Na stretku, vyučovacej hodine pri spoločnej chvíle doma nazrieme do životov strakých. Spoznáme ich bližšie, potešíme sa ich zážitkami. Na predchádzajúcej hodine či stretku dostali deti úlohu spýtať sa svojich starkých alebo niekoho iného staršieho z okolia, aká je jeho najkrajšia spomienka za ich dlhý život.
Deti potom postupne odprezentujú najkrajšiu spomienku v spoločnom zdieľaní. Bolo by dobré, ak by priniesli fotku, ak ich starkí majú, na ktorej boli mladí alebo práve z tej najkrajšej
spomienky, ak je to možné. Ak máte možnosť pozvite si na stretko/ hodinu niekoho staršieho, kto
môže porozprávať svoj príbeh, čo mu v živote prináša radosť.
Z jednotlivých výpovedí hľadajte možnosti, ako aj vy v súčasnosti môžete niekomu urobiť radosť.