Čo všetko môžeme robiť s deťmi
pri čítaní decembrového Rebríka
Pri príprave na Vianoce a prežívaní udalostí Ježišovho narodenia a prvých rokov života Svätej rodiny určite pomôže aj Téma (Svätá) rodina na úteku. Neznie síce moc vianočne, ale s Vianocami má veľa spoločného, pretože vo vianočnej oktáve, hneď 28. decembra čítame Matúšovo evanjelium o úteku do Egypta.
Pomôžme deťom vcítiť sa počas Adventu do situácie, ktorú prežívajú ľudia na úteku.
Nevianočno-vianočné stretko
Potrebuješ: Rebrík č. 4, papierové poznámkové kartičky (na každé dieťa 7 ks), perá, papierové alebo igelitové tašky, zoznam s napísanými rozličnými vecami, ktoré si možno zabaliť na cestu
Na začiatku stretnutia rozdá animátor každému dieťaťu 7 papierových kartičiek, pero a tašku.
Situácia: Predstavte si, že musíte rýchlo utiecť z domu, lebo sa blíži veľké nebezpečenstvo. Máte dve minúty na to, aby ste sa evakuovali z domu – premiestnili sa s najpotrebnejšími vecami na bezpečné miesto. Počas týchto dvoch minút si musíte pripraviť maximálne sedem najnutnejších vecí, ktoré si zabalíte do tašky a vezmete si ich so sebou.
Deti (podľa veku a schopností) si veci vymyslia sami, alebo im môžeme ponúknuť zoznam, z ktorého si môžu vybrať to, čo považujú za najdôležitejšie: voda, jeden druh jedla, jedno zvieratko, obľúbená hračka, pastelky, kniha, fotografie, zošit, prehrávač, mobil s nabíjačkou, peniaze, kolobežka, lyžica, zápalky, sviečka, ceruzka, korčule, náušnice, Nový zákon, hokejka. Do vecí môže byť započítané jedno zviera, jeden druh jedla, ale nezapočítavame do nich oblečenie a ľudí.
Počas dvoch minút deti píšu jednotlivé veci na kartičky, ktoré hádžu do svojich tašiek. Po uplynutí dvoch minút animátor vyhlási koniec zapisovania. Deti vezmú svoje tašky a vybehnú von z miestnosti – na chodbu alebo na nejaké určené miesto. Keď sú všetci sústredení na určenom mieste, animátor zistí, či sú všetci a vydýchne si, že nik nezostal v nebezpečí a že sa všetci zachránili.
Deti potom postupne vybaľujú z tašiek svoje veci (kartičky) a rozprávajú, čo si zabalili a prečo. Animátor nijakú vec neposudzuje – len sa spýta, či napr. lyže nie sú na útek príliš veľké a ťažké.
Pokračuje: Teraz sme sa na evakuáciu iba hrali. Ale aj v týchto chvíľach sú na svete ľudia, ktorí musia utiecť zo svojich domovov. A takto podobne musel utiecť aj Pán Ježiš. Spomeniete si, kedy a za akých okolností sa to stalo?
Animátor nechá deti premýšľať a rozprávať, na čo prišli. Potom povie, že o tejto udalosti sa píše v evanjeliu sv. Matúša. Spoločne si prečítajú Mt 2, 13-18.
Postupne si spoločne prečítajú článok v Rebríku č. 4 na strane 2 – 3, kde sú porovnané situácie, v ktorých sa ocitla Svätá rodina na úteku, so situáciami, ktoré prežívajú utečenci v súčasnosti. Po každom odstavci možno o tom spolu s deťmi diskutovať a dopĺňať aj to, čo možno v článku nie je napísané a deti o tom vedia z počutia či zo stretávania sa s utečencami v ich okolí.
Diskusiu uzavrie animátor:
Vidíme, že Pán Ježiš s Máriou a Jozefom prežili rovnako ťažké chvíle, ktoré prežívajú utečenci na našej zemi aj v súčasnosti. Vždy, keď sa budeme modliť za ľudí, ktorí museli opustiť svoj domov, môžeme si byť istí, že Ježiš, Mária a Jozef tejto situácii veľmi dobre rozumejú.
Modlitba
Pane Ježišu, aj ty si musel utekať spolu s Pannou Máriou a Jozefom. Ty vieš, aké to je – utekať pred nebezpečenstvom. Daj, prosíme, aby sme mali vnímavé srdce pre našich blížnych, zvlášť pre tých, ktorí sú v núdzi, alebo sa cítia osamotene.. Daj, aby sme spolu s ostatnými dokázali pomáhať tým, ktorí musia utekať zo svojich domovov.
Meníme púšť na záhradu
Cieľ stretka: Pomocou príbehu o Railovi, poukázať na dôležitosť robiť aj drobné veci, a tak robiť veľa pre svoju komunitu.
Pomôcky:
hnedé/oranžové látky, obrázok polopúšte (online fotka), kamene pre každé dieťa,
Modlitba na úvod:
Rozprávanie o púšti, ktoré môže čítať animátor, najlepšie chlapec – Akoby to rozprával samotný Raila:
„V niektorých krajinách a oblastiach je vody málo a ľudia nevedia, kedy opäť zaprší. Teda kedysi to aj vedeli, ale vďaka veľkým zmenám klímy je to stále náročnejšie predpovedať. Najmä kvôli negatívnemu pôsobeniu človeka sa všetko pobláznilo. Keď dážď chýba celé mesiace, ba aj roky, nastane sucho. Viac vody sa stráca, než zem prijíma. Ak sucho trvá pridlho, zvieratá hynú od smädu, úroda vädne a ľudia trpia nedostatkom vody. Všetko je suché, pusté, kamenisté… Život v polopúšti je veľmi ťažký. Aj my môžeme prežívať ťažké situácie, keď sa nám môže zdať, že prechádzame akoby polopúšťou nášho života.“
Deti si môžu zobrať po jednom kameni z pripravenej nádoby. Vysvetlíme im, že kamene symbolizujú problémy a náročné situácie v našich životoch. Deti si na ne môžu spomenúť, nehovoria o nich nahlas, kameň položia na našu improvizovanú polopúšť akoby ich chceli odovzdať Pánovi Ježišovi. Počas symbolického odovzdávania môže hrať jemná hudba.
Na záver sa pomodlíme túto (alebo podobnú) modlitbu:
Pane Ježišu, aj my občas zažívame púšť v našich životoch, chceme ti dnes odovzdať naše problémy a ťažké situácie. Daj nám silu zvládať to, s čím sa trápime. Amen.
Predstavíme Railu prostredníctvom článku na strane 28 – 29. Na spestrenie môžeme použiť aj animovaný príbeh, ktorý nájdete tu.
Vyzvime deti, aby aj sa aj ony na chvíľu stali farmármi:
Na správne farmárčenie je dôležité poznať ako sadiť semienka a tiež sa naučiť správny spôsob starostlivosti o to, čo pestujem.
To sa teraz naučíme na farmárskom tréningu.
Animátor je farmárom, ktorý zadáva nasledovné pokyny, ktoré plnia deti:
- sadíme – deti si čupnú a pantomimicky znázorňujú sadenie semienok
- polievame – deti stoja a pantomimicky znázorňujú polievanie
- okopávame – deti stoja a pantomimicky znázorňujú okopávanie motykou
- oberáme ovocie – deti stoja a pantomimicky znázorňujú oberanie zo stromov
- vpravo – deti utekajú k pravej stene v miestnosti skontrolovať, či rastliny rastú
- vľavo – deti utekajú k ľavej stene v miestnosti skontrolovať, či rastliny rastú
- vietor – deti si ľahnú na zem
Animátor pokyny zadáva v ľubovoľnom poradí, keď zvolá „farmár prichádza“. deti sa postavia do pozoru a dieťa, ktoré zareaguje ako posledné, stáva sa pomocníkom farmára. Farmár pokračuje ďalej zadávaním pokynov, ktoré znova ukončí zvolaním„farmár prichádza”. Pomocníci sa postavia vedľa farmára a sledujú ostatné deti ako sa im darí plniť povely. Posledné dieťa, ktoré zostane, sa stáva farmárom.